Noul soi de mere în care s-au investit milioane de dolari și care promite a fi un succes mondial

  • 27 Octombrie 2019 18:55
Noul soi de mere în care s-au investit milioane de dolari și care promite a fi un succes mondial

Atunci când auzi că o nouă varietate de măr este lansată cu o campanie de marketing de mai multe milioane de dolari, este posibil să te întrebi dacă ai auzit bine sau dacă, de fapt, nu este vorba despre un nou iPhone de la Apple, compania ce are ca siglă acest fruct.

Dar nu. Este vorba chiar despre un măr care va ajunge în rafturile supermarketurilor americane la începutul lui 2020, relatează BBC Mundo.

Cosmic Crisp a fost produs în SUA, iar susținătorii săi sunt convinși că va deveni un nou succes mondial.

"Stelele s-au aliniat în cazul acestui măr", a declarat, pentru BBC, Kathryn Grandy, directorul de marketing al companiei americane de fructe Proprietary Variety Management (PVM), responsabilă cu lansarea de 10 milioane de dolari a noului soi de mere.

Crisp este o încrucișare între două soiuri de mere care deja există pe piață, Honeycrisp și Enterprise, și unii îl descriu drept "Sfântul Graal" al merelor.

Se spune că este dulce, crocant și zemos. Dar, mai important decât asta este faptul că poate fi conservat proaspăt peste un an, în condiții de frig.

"Cosmic Crisp își menține calitățile dacă se păstrează la rece, între 10 și 12 luni", spune Kate Evans, care a condus programul de producere a merelor la Departamentul de Horticultură al Universității de Stat din Washington, SUA.

Se poate gândi că totul sună exagerat, dar sute de producători de mere din statul unde a fost creat Crisp au pariat 40 de milioane de dolari pe ceea ce va deveni un succes.

Istoria acestui soi datează din 1997, când a început programul privind producția acestuia, la Universitatea din Washington. Ideea era dezvoltarea unei noi varietăți pentru a-i ajuta pe producătorii de mere din statul respectiv, care pe atunci se confruntau cu probleme. Washington era cel mai mare producător de mere din SUA, dar a înregistrat o scădere constantă a vânzărilor celor două soiuri ale sale cel mai răspândite, respectiv Golden Delicious și Red Delicious.

Această reducere a fost cazată de faptul că majoritatea consumatorilor preferau alte varietăți, care își păstrau dulceața și prospețimea mai mult timp, precum Pink Lady și Royal Gala.

Inițial cunoscut drept WA 38, Cosmic Crisp și-a primit partea "cosmică" a numelui deoarece se spune că picățele albe de pe coaja sa roșu închis se aseamănă cu stelele pe cerul serii. Denumire a fost înregistrată de Universitate.

Disponibil pentru prima dată pentru plantare comercială în 2017, producătorii de mere din Washington au auzit atunci vorbindu-se despre cât de bună se presupunea a fi noua varietate de măr. Astfel că cererea pentru Crisp a fost atât de mare încât agricultorii au trebuit să participe la o loterie pentru a putea obține primele semințe. Selecția a fost făcută de un program informatic.

După aceasta, vânzările de semințe au explodat. În prezent, peste 12 milioane de pomi Crisp cresc în Washington, pe o suprafață de 12.000 de acri (circa cinci milioane de hectare).

Cu primele mere deja în rafturile magazinelor, se estimează că schema gigant de plantare, despre care se spune că este cea mai mare și mai rapidă din istoria mondială a merelor, a costat producătorii în total 30 de milioane de dolari.

Campania de marketing de 10 milioane de dolari include și publicitate online. În schimbul încrederii, agricultorilor din Washington li s-a dat drept exclusiv pentru cultivarea și vânzarea Crisp în toată lumea până în 2027.

Și, cum se comercializează drept un soi premium, prețul este pe măsură. Primele mere sunt acum de vânzare în SUA la 5 dolari 454 de grame, mai mult decât triplu față de soiurile standard.

Pentru fiecare ladă de 18 kilograme vândută, o redevență de 4,75% se împarte între Universitatea de stat din Washington și partenerul său comercial, PVM.

Se estimează că vor fi livrate peste 46.000 de lăzi de 18 kilograme înainte de finele anului și se va ajunge la două milioane în 2020 și 5,6 milioane în 2021.

Mărul are inclusiv un slogan înregistrat" "Imaginați-vă posibilitățile".

"Viteza cu care Cosmic Crisp va fi pregătit să intre pe piața americană în următorii cinci sau opt ani nu are precedent", a spus pentru BBC James Luby, profesor de științe horticole la Universitatea din Minnesota-Twin Cities.

Dar, are nevoie lumea de alt soi de măr, cu Pink Lady, Macintosh, Jazz, Gala și alte varietăți aglomerând depozitele?

"Ceea ce diferențiază merele de alte fructe este faptul că asociem un nume și o marcă de o experiență alimentară particulară", afirmă profesorul Evans.

Bradley Rickard, profesor de economie la Universitatea din Cornell, New York, are încredere că Crisp poate "scutura" o industrie care, dă el asigurări, are nevoie de o schimbare.

"Dacă se analizează consumul de mere din ultimii 30 de ani din SUA, totul este plan. Și marjele de profit sunt limitate", a subliniat profesorul Rickard, expert în sectoarele agricol și alimentar.

"Cosmic Crisp ar putea crește consumul de mere pe cap de locuitor în SUA", a menționat acesta.

Revenind la Washington, West Mathison, director al Stemilt Growers, cultivă Crisps. El spune că un aspect negativ al noului soi ar fi acela că ar putea divide comunitatea producătorilor de mere din SUA.

"Dacă agricultorii investesc în noi tipuri de mere sprijinite de planuri de comercializare eficiente, le merge fantastic. Dar, dacă producătorii se bazează pe mărcile de care consumatorii se îndepărtează, atunci marjele de profit sunt reduse și, uneori, negative", semnalează Mathinson.

Profesorul Evans este însă entuziasmat de lansarea comercială a Crisp, atât de mult încât face o analogie cu compania Apple. "N-aș spune că este precum lansarea primului iPhone, ci mai bine decât cea a ultimului iPhone, ultimul model".

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
-5,76
Cer fragmentat
Umiditate:93 %
Vint:1,03 m/s
Wed
1
Thu
4
Fri
5
Sat
4
Sun
2
Arhivă Radio Chișinău