NASA anunță că a reperat telescopul spațial Hubble

• 20 Iulie 2021 14:10
NASA anunță că a reperat telescopul spațial Hubble

Tehnicienii NASA au restabilit funcționarea instrumentelor științifice aflate la bordul telescopului spațial Hubble, după ce un un computer al acestuia a generat o eroare pe 13 iunie, notează BBC News.

Astronomii pot să colecteze din nou informații, după ce săptămâna trecută, tehnicienii au demarat procedura de trecere la un computer de rezervă cu care este dotat telescopul, în încercarea de a repune în funcțiune acest instrument de cercetare, unul dintre cele mai importante din istorie, transmite Agerpres.

Aceasta a fost cea mai gravă defecțiune din ultimii ani care a afectat celebrul observator.

„Hubble este o emblemă, care ne oferă de trei decenii o perspectivă incredibilă asupra cosmosului'', a declarat administratorul agenției spațiale americane NASA, Bill Nelson.

„Sunt mândru de echipa Hubble, de la membrii actuali până la absolvenții Hubble care au intervenit pentru a-și oferi sprijinul și expertiza. Datorită dedicării și muncii lor atente, Hubble își va duce mai departe istoria de 31 de ani, lărgindu-ne orizonturile cu imaginea pe care ne-o oferă asupra Universului'', a adăugat Nelson.

Timp de aproximativ o lună, echipa de experți a proiectului Hubble a investigat cauza unei probleme la nivelul computerului de bord, responsabil de coordonarea și controlul tuturor instrumentelor științifice aflate în dotarea telescopului.

Acesta s-a defectat la data de 13 iunie, forțând instrumentele să intre în „modul de siguranță'', ce presupune suspendarea funcționării tuturor sistemelor care nu sunt esențiale.

Săptămâna trecută, NASA a anunțat că a identificat o cauză probabilă a problemei, precizând că se va trece la activarea computerului de rezervă. Această trecere a fost finalizată vineri, iar instrumentele științifice au fost readuse la starea de funcționare în weekend.

Majoritatea observațiilor omise în perioada în care operațiunile științifice au fost suspendate urmează să fie reprogramate pentru o dată ulterioară.

Lansat la bordul navetei spațiale „Discovery'' în 1990, Hubble a colectat peste 1,5 milioane de observații despre Univers. Acestea au fost utilizate la publicarea a aproximativ 18.000 de lucrări științifice.

De asemenea, telescopul Hubble a contribuit la realizarea unor descoperiri deosebit de importante în astronomie, inclusiv a faptului că expansiunea observată Universului se accelerează. La rândul său, această constatare a condus la concluzia că cea mai mare parte a cosmosului este alcătuită din energie întunecată, a cărei prezență a fost descoperită în 1998.

Un succesor al lui Hubble, telescopul spațial James Webb (JWST), este programat pentru lansare la sfârșitul acestui an. Numeroși astronomi speră, însă, că cele două telescoape spațiale vor funcționa în paralel, cel puțin o perioadă.

Telescopul Hubble a mai intrat în „modul de siguranță" în luna martie a acestui an, după ce a primit un update de software ce conținea o eroare, însă problema a fost remediată cu ușurință.

Deși Hubble a fost construit la sfârșitul anilor '80, NASA a subliniat că instrumentele cu care telescopul este dotat sunt încă într-o stare bună de funcționare.

Telescopul spațial Hubble, lansat în 1990, a revoluționat astronomia și a modificat viziunea noastră asupra Universului, obținând imagini cu Sistemul Solar, Calea Lactee și galaxii foarte îndepărtate.