Moldovenii cer autostradă, Ministerul Transporturilor dă hârtii
-
18 Decembrie 2017 14:27
Peste 150 de persoane au manifestat duminică, în centrul municipiului Iași, cerând parlamentarilor din Moldova să nu voteze bugetul pe 2018, dacă nu vor fi alocați bani pentru construcția autostrăzii Iași-Târgu Mureș.
Participanții s-au adunat la ora 12.00 pe pietonala Ștefan cel Mare, din municipiul Iași, după ce s-au mobilizat pe rețelele de socializare. Acțiunea a fost inițiată de asociațiile ”Moldova vrea autostradă” și ”Împreună pentru A8”. Dealtfel, prima dintre aceste asociații a inițiat chiar o petiție pentru construirea autostrăzii A8, transmite Digi24.
Cei aproximativ 150 de participanți au cerut parlamentarilor de Iași, dar și celor din restul județelor Moldovei, să nu voteze bugetul pentru anul viitor, dacă nu se vor aloca fonduri pentru construcția autostrăzii.
Manifestanții au scandat, printre altele, ”Avem o grabă, vrem autostradă” și ”Pe Guvern îl doare-n cot, de Moldova și A8”.
”Cerem tuturor parlamentarilor din județele Moldovei, dar și din Harghita și Mureș să voteze împotriva bugetului, dacă autostrada nu va fi prinsă la finanțare. În proiectul de buget, votat deja în Comisia de buget-finanțe, nu este alocat niciun leu anul viitor pentru acest proiect. Regiunea nu se va dezvolta dacă nu se face autostrada. În campania electorală vin la Iași și ne tot promit că încep proiectul, dar după aceea, ne duc cu zăhărelul, iar timpul trece și nu se face nimic. Dacă nu sunt în stare, atunci să-și dea demisia toți”, a declarat unul dintre participanții la eveniment. Protestul a durat o oră și s-a încheiat fără incidente.
Bugetul pe 2018 nu prevede, într-adevăr, nici măcar un leu pentru studii de fezabilitate, darămite pentru construire. În voluminosul proiect de buget, întins pe aproape 1.000 de pagini, singura referire la autostradă privește suma cheltuită până în prezent pentru reactualizarea studiului de fezabilitate făcut acum 4-5 ani: 27,02 milioane lei.În rest zero lei până în 2021 (vezi foto).
Foto: Proiectul de buget al Ministerului Transporturilor conține 0 lei pentru Tg. Mureș-Ditrău în perioada 2015-2021
Contractul semnat în mai 2015 cu firma Search Corporation pentru actualizarea studiul de fezabilitate pentru secțiunea Târgu Mureș-Ditrău este în prezent suspendat. Dealtfel în cei peste doi ani scurși de la semnarea contractului, contractul a stat mai mult suspendat din cauza ”lipsei de finanțare”. Istoria studiului de fezabilitate cuprinde situații ridicole. În topamna anului trecut contractul a fost desuspendat pentru a fi suspendat din nou două zile după.
Noua suspendare a fost cauzată de un control al Curții de Conturi care a găsit numeroase nereguli în contractul semnat cu firma Search Corporation. Curtea de Conturi a explicat pentru Economica.net că nu a dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condițiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate era de peste șase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro. Inspectorii Curții de Conturi au constatat în urma unui control efectuat în 2016 că programarea revizuirii SF-ului pentru Autostrada Târgu Mureș – Ditrău a fost făcută avându-se în vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fără a se ține seama în nicio măsură de documentele existente în studiul inițial, cel puțin formal, recepționate și achitate ca fiind corespunzătoare.
În loc să deblocheze proiectul și să aloce banii necesari, Ministerul Transporturilor a emis luni un comunicat de presă în care nu apare nicio noutate.
Ce spune ministerul condus de Felix Stroe:
Potrivit prevederilor Master Planului General de Transport, legătura rutieră cu Moldova cuprinde trei coridoare principale de legătură suprapuse cu rețeaua Trans-Europeană de Transport. Primul este coridorul Moldova – Transilvania – Europa Centrală din care face parte Autostrada Montana cu secțiunile Târgu Neamț – Iași – Ungheni și secțiunea Târgu Mureș – Târgu Neamț cu o valoare totală estimată fără TVA de 4,13 miliarde euro și o lungime totală de 318 km. Al doilea este coridorul Brașov – Oituz - Bacău cu o lungime de 160 km, cu o valoare estimată de 1,84 miliarde euro, fără TVA. Al treilea este coridorul București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Roman – Pașcani cu o lungime de 327 km și o valoare estimată de 1,35 miliarde euro, fără TVA. ”Ministerul Transporturilor, prin Organismul Intermediar pentru Transport, va întreprinde toate demersurile necesare în vederea obținerii finanțării necesare realizării tuturor obiectivelor de conectivitate rutieră a Moldovei, în perioada curentă de programare și post 2020”, se arată în comunicat.
Surse oficiale din cadrul Companie avertizează însă că realizarea unei autostrăzi pe traseul Buzău-Focșani-Bacău-Roman-Pașcani e doar o risipă de bani. Miliardul menționat de minister in comunicat ar putea fi folosit pe proiecte urgente. Soluția ieftină și perfect funcțională ar fi realizarea unor centuri ocolitoare (Bacău, Focșani, Râmnicu Sărat, Roman) și lărgirea DN2 deoarece acest drum are deja o lățime egală cu o bandă și jumătate.