Miniștrii din UE vor să îi reglementeze pe „influenceri” și să îi facă mai responsabili prin „alfabetizare mediatică”
-
14 Mai 21:00
Miniștrii culturii din statele UE au cerut marți la o reuniune a Consiliului UE măsuri pentru încurajarea unui comportament responsabil în rândul „influencerilor” activi pe rețelele de socializare și dezvoltarea unor organisme sau mecanisme de reglementare a activităților acestora, relatează agenția EFE, citată de Agerpres.
În concluziile reuniunii, miniștrii europeni ai culturii au avertizat asupra impactului „potențial dăunător” pe care aceste persoane îl pot avea asupra sănătății mintale a oamenilor și asupra democrației, scrie Hotnews.ro.
„Europenii petrec mult timp online, ceea ce înseamnă că persoanele influente care creează conținut pentru rețelele de socializare au un impact mai mare ca oricând asupra modului în care percepem și înțelegem lumea”, a declarat ministrul belgian al tineretului, Benjamin Dalle, a cărui țară exercită președinția semestrială a Consiliului UE.
Prin urmare, miniștrii europeni ai culturii au cerut Comisiei Europene să dezvolte o abordare politică axată pe alfabetizarea mediatică a „influencerilor” și pe comportamentul responsabil în activitatea pe rețelele de socializare și pe platformele video, pentru a garanta respectarea normelor ce guvernează internetul.
În acest sens, textul aprobat urmărește să conștientizeze în rândul creatorilor de conținut impactul pe care activitatea lor îl poate avea asupra populației prin răspândirea de informații eronate, dezinformare, discursuri de ură și conținuturi ilegale sau dăunătoare.
De asemenea, miniștrii europeni au evidențiat creșterea numărului „influencerilor” minori și necesitatea ca părinții sau tutorii acestora să aibă grijă de ei și să cunoască obligațiile legale rezultate din folosirea rețelelor de socializare.
Franța și Italia au reglementat deja activitatea influencerilor
În concluziile aceleiași reuniuni ministeriale statele blocului comunitar sunt îndemnate să elaboreze un cod etic destinat „influencerilor” și să asigure că vor participa la elaborarea aspectelor politicii comunitare privind mass-media ce pot avea implicații asupra activității lor, inclusiv folosirea sporită a inteligenței artificiale.
La începutul acestui an Italia a aprobat noi reguli stricte pentru a îmbunătăți transparența privind postările influencerilor care au milioane de urmăritori pe platformele social media. Orice conținut care conține mesaje publicitare va trebui etichetat ca atare în mod clar pentru a putea fi identificat cu ușurință, vedetele riscând în caz contrar amenzi de până la 600.000 de euro.
Noile reguli stabilite de AGCOM, autoritatea italiană de reglementare a concurenței în audiovizual, se aplică influencerilor care postează în limba italiană și care lucrează cu branduri italiene, dacă au peste un milion de urmăritori pe rețelele de socializare.
După ce a supus subiectul dezbaterii publice, Franța a adoptat anul trecut o lege care interzice influencerilor să promoveze produse precum cele din tutun, de asemenea cu scopul de a asigura o transparență mai mare în ceea ce privește conținutul plătit.