Digitalizarea învățământului universitar: între provocări și necesități

  • 03 August 15:47
Digitalizarea învățământului universitar: între provocări și necesități

Criza pandemică a scos în evidență inevitabilitatea digitalizării sistemului de învățământ superior și a arătat că preluarea unor practice din alte state nu mai poate fi introdusă ca soluția temporară pe timp de criză. Moldova are nevoie de o abordare sistemică și sustenabilă în acest sens. „Instituțiile de învățământ superior trebuie să fie acel motor prin care, pe de o parte, educăm absolvenții, pe de altă parte – promovăm inclusiv în societate tot ceea ce înseamnă digitalizare”, a menționat Dinu Țurcanu, prorector la Universitatea Tehnică a Moldovei, în cadrul unui eveniment public cu genericul: „Digitalizarea învățământului universitar: între provocări și necesități”, transmite IPN.

Din 1 septembrie, la UTM va activa biblioteca modernă digitală care va include mai multe servicii digitale. A fost dezvoltată și o platformă care va fi relansată la începutul lunii septembrie, cu suporturile electronice de curs pentru prelegeri, pentru orele de activități practice, pentru laborator, inclusiv cu activități digitale interactive pentru studenți. „Suntem în continuă dezvoltare. Atunci când lucrezi într-un mediu în care tinerii sunt pasionați de tot ceea ce înseamnă tehnologii informaționale, este mai simplu să le implementezi. Studenții pun această presiune pe dezvoltarea ulterioară a noilor servicii, de aceea această implementare trebuie să fie continuă”, a spus Dinu Țurcanu.

Potrivit lui Sergiu Corlat, prorector la Universitatea de Stat din Moldova,  digitalizarea permite să spargă barierele de timp și spațiu, în sens de distanță, și oferă mai multă libertate în organizarea activităților educaționale atât pentru studenți, cât și pentru cadrele didactice.

„Atuul digitalizării sunt resursele educaționale. Avem posibilitatea să utilizăm atât resursele digitale interne, cum ar fi bibliotecile universitare, cât și cele externe, dar și cele distribuite liber și oferite contra unei plăți. Acum studentul are acces la foarte multe resurse și în această varietate de resurse rolul profesorului se schimbă. Digitalizarea duce nu doar la creșterea volumului de resurse de care noi dispunem, dar și la schimbarea modului de predare. Rolul profesorului devine de a ghida în linii mari studentul, astfel încât acela să atingă finalitățile cursului”, a remarcat Sergiu Corlat.

Digitalizarea, ca și orice alt progres tehnologic, ascunde și o serie de pericole. „În această cantitate extrem de mare a informației apare pericolul de a nu se putea selecta informația care este într-adevăr valoroasă. Aceasta problemă poate fi depășită dacă oamenii o să înțeleagă faptul că digitalizarea nu înseamnă substituirea procesului educațional”, a remarcat prorectorul de la USM.

Soluțiile pentru digitalizarea efectivă a sistemului universitar ar fi achiziționarea echipamentelor noi, căutarea resurselor (soft-uri, sisteme informaționale). Atât UTM, cât și USM are echipele care dezvoltă propriile sisteme informaționale de uz intern.

Evenimentul public a fost organizat în cadrul programului #StagiuIPRE2022, care face parte din proiectul Institutului pentru Politici și Reforme Europene „Schimbarea începe cu tine! – #BetheChange: Tinerii pentru Europenizarea Republicii Moldova”, implementat în cooperare cu Fundația Hanns Seidel în Republica Moldova și cu sprijinul financiar al Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Germaniei.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Dor de izvor cu Maria Mocanu
Meteo Chișinău
21,63
Cer senin
Umiditate:49 %
Vint:5,36 m/s
Sat
15
Sun
16
Mon
12
Tue
13
Wed
14
Arhivă Radio Chișinău