Manipularea în presă continuă și în perioada post-electorală
-
22 Februarie 2017 12:43
Manipularea în presă continuă, chiar dacă intensitatea acesteia a scăzut în perioada post-electorală, arată cel de-al patrulea raport de monitorizare „Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton”, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent.
O parte din presă evita intenționat să relateze evenimente, sau nu includ în știri detalii ce i-ar dezavantaja pe proprietarii instituțiilor de media.
Potrivit expertei în media, Viorica Zaharia, care este și autoarea raportului, în cea mai mare parte a știrilor difuzate a persistat tendința de a-i prezenta într-o lumină exclusiv pozitivă pe unii subiecți și de a-i dezavantaja mediatic pe alții. Acest lucru s-a făcut în special prin selectarea faptelor, omisiuni, exagerări sau estomparea elementelor negative. La fel, datele monitorizării arată că preocuparea unor jurnaliști la reflectarea evenimentelor de interes public nu este informarea completă, echilibrată și echidistantă a publicului, ci accentuarea meritelor unor politicieni sau denigrarea altora.
Totodată autorii studiului au recomandat managerilor de media să ceară de la angajați să se conducă de normele Codului Deontologic și de standardele de calitate existente în jurnalism, iar Consiliul Coordonator al Audiovizualului – să monitorizeze modul în care radiodifuzorii asigură pluralismul de opinie și respectă legislația națională și normele europene în domeniul audiovizualului.