Mai multe posibilități de autentificare a Certificatului de viață cerut pensionarilor
-
16 Martie 2022 14:10
Beneficiarii care și-au stabilit dreptul la pensie în Republica Moldova, dar locuiesc într-un stat cu care Republica Moldova nu are încheiat un acord privind asigurările sociale, vor avea posibilitatea să-și autentifice Certificatul de viață inclusiv la autoritatea publică administrativ-locală sau la notarul public de pe teritoriul statului de domiciliu. Este vorba despre documentul pe care trebuie să-l prezinte anual autorităților din Moldova pentru a-și confirma dreptul la pensia din Republica Moldova, transmite IPN.
Prevederea se conține într-o hotărâre de Guvern care pune în aplicare mai multe prevederi expuse în redacție nouă din Legea cu privire la sistemul public de pensii, transmite IPN.
Actualmente Certificatul de viață se consideră valabil în cazul în care este semnat de beneficiar, autentificat de către instituția competentă/autoritatea de pe teritoriul statului de domiciliu/reședință. Documentul este expediat în original de către solicitant prin poșta terestră sau prin intermediul instituției competente în adresa CNAS. Pensia se plătește de la data depunerii cererii pentru o perioadă de 12 luni, la expirarea cărora beneficiarul are obligația repetat să prezinte personal sau să transmită în adresa CNAS Certificatul de viață. În cazul în care beneficiarul nu prezintă sau nu transmite Certificatul de viață, plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare lunii în care expiră cele 12 luni.
Aceeași hotărâre aprobată astăzi de Guvern definește indicatorul Tas. (utilizat la formula de calculare a pensiei anticipate pentru carieră lungă) drept: „stagiul contributiv de cotizare, care însumează toate perioadele contributive, cu cinci ani pentru bărbați și cu trei ani pentru femei mai mare decât stagiul complet de cotizare, care este de 34 de ani”.
Proiectul intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.