Lumea începe să depășească haosul generat de pana informatică de la Microsoft
-
20 Iulie 13:55
Utilizatorii și companiile din diferite industrii esențiale din întreaga lume, inclusiv din sectoarele bancar, aeronautic, mass-media și de sănătate, își revin încet sâmbătă de pe urma "celei mai mari pene informatice" din istorie, ca urmare a unor probleme apărute în sistemul Microsoft Windows cauzate de o actualizare defectuoasă făcută de compania CrowdStrike, transmite EFE, scrie Agerpres.
Pana informatică a fost provocată de o eroare la o actualizare de software de la CrowdStrike - o companie de securitate cibernetică cu sediul în Austin, Texas - pentru sistemul de operare Windows 10, care a făcut ca toate computerele să rămână blocate în așa-numitul "ecran albastru al morții" (Blue Screen of Death, pe scurt BSoD, un mesaj de eroare afișat de diferite sisteme de operare, mai ales în Microsoft Windows, la întâlnirea unei erori de sistem critice - n.r.), potrivit explicațiilor oferite pe platforma în X de George Kurtz, director general al companiei, relatează sursa.
Expertul în securitate cibernetică Troy Hunt, șeful popularului portal privind securitatea cibernetică și starea rețelelor online HaveIBeenPwned, a apreciat că, prin dimensiunea globală pe care a avut-o, aceasta a fost "cea mai mare pană informatică din istorie".
Apel la calm: Nu a fost un atac cibernetic
Kurtz, fondatorul CrowdStike, a subliniat pe X că ceea ce s-a întâmplat nu a fost un incident de securitate sau un atac cibernetic, ci mai degrabă o problemă izolată pentru care clienții au primit sprijin pentru a obține cele mai recente actualizări.
După cum au explicat experți IT pentru EFE, cea mai recentă actualizare a driverelor Falcon conținea erori; imediat a ''picat'' Azure, platforma de cloud computing creată de Microsoft pentru a construi, testa, implementa și administra aplicațiile și serviciile utilizând infrastructura sa globală. Asta a provocat apariția ''ecranelor albastre ale morții'' care semnalau că în întreaga lume sistemele nu mai funcționează și că serverele trebuiau repornite.
Kutz și-a cerut iertare pentru întreruperi și a dat asigurări că inginerii săi au rezolvat deja problema care a cauzat defecțiunea globală, avertizând totuși că anumiți clienți vor avea de așteptat mai mult până când lucrurile să revină la normal.
Transportul aerian, cel mai afectat sector
Pana informatică de la Microsoft a provocat incidente la înregistrarea pasagerilor, erori în conexiunile la rețea și în sistemele de informații ale companiilor aeriene din întreaga lume, motiv pentru care numeroși pasageri au rămas la sol ca urmare a modificării masive a mii de zboruri.
Principalele companii aeriene ale lumii, American Airlines, Delta și United, au anulat sau amânat cursele aeriene "la nivel global", provocând cozi lungi la aeroporturi.
În Statele Unite, pana informatică a avut un impact masiv, în special asupra sectorului aviației și logisticii. Peste 31.000 de zboruri au fost întârziate și aproximativ 3.600 au fost anulate.
În Europa, mai multe aeroporturi au fost afectate. Este cazul Heathrow din Londra, unul dintre cele mai aglomerate, care a implementat planuri de urgență pentru a minimiza impactul asupra călătoriilor. Au fost afectate și aeroporturile Luton, Gatwick, Stansted, Edinburgh și Manchester (Regatul Unit), Roma (Italia), Schiphol (Olanda), Berlin (Germania), Zurich (Elveția) și Cracovia (Polonia).
În America Latină, țări precum Argentina, Panama, Republica Dominicană, Peru, Honduras și Chile au fost cel mai puțin afectate, iar companiile lor aeriene naționale și internaționale, cu câteva excepții, au anunțat că operațiunile se desfășoară normal.
Companiile aeriene și aeroporturile din Asia și Oceania au confirmat, de asemenea, că au avut probleme cu computerele. Mai multe companii, inclusiv companii aeriene din Emiratele Arabe Unite (EAU), Kuweit și Bahrain au fost afectate, deși în cea mai mare parte "în mod limitat".
La rândul său, Autoritatea Aeroportuară din Hong Kong a activat mecanismul de răspuns pentru situații de urgență la aeroport pentru a asigura continuitatea serviciilor pentru călători.
Aeroporturile din Sydney și Melbourne, din Australia, au anunțat sâmbătă că sistemele lor informatice au revenit la funcționarea normală.
Incidente globale
Nu doar companiile aeriene au fost afectate de pana informatică, întreruperile au afectat și bănci, instituții, organizații și spitale. Chiar și sistemul informatic Paris 2024 a fost parțial afectat, ceea ce a împiedicat livrarea uniformelor și a acreditărilor.
În Australia, întreruperile s-au extins și la sistemul de plată al supermarketurilor, precum Woolworths, și al băncilor, fiind afectate NAB, ANZ, Commonwealth Bank și Bendigo Bank.
În Japonia, pana a provocat blocaje pe site-ul sistemului feroviar și a afectat casele de marcat ale diferitelor companii.
Mai multe companii germane, precum Deutsche Bank sau Deutsche Telekom, s-au confruntat cu efectele penei informatice. Până și spitalele din Israel au fost afectate, potrivit ziarului local Times of Israel.
În Regatul Unit, Bursa de Valori din Londra, companiile de căi ferate și rețeaua de televiziune Sky au raportat întreruperi.
Compania feroviară daneză DSB a avut, de asemenea, probleme în furnizarea serviciilor pe internet. În plus, transportul public suedez a fost afectat în mai multe orașe, iar Apotek 1 - cel mai mare lanț de farmacii din Norvegia, cu peste 400 de farmacii - a fost nevoit să se închidă vineri din cauza "problemelor tehnice".
La nivel corporativ, la închiderea bursei de pe Wall Street, compania de tehnologie CrowdStrike a pierdut 11% după actualizarea defectuoasă a platformei sale de securitate.
Efecte inegale pe continentul american
Pana globală a afectat în mod inegal țările de pe continentul american, Statele Unite și Canada întâmpinând cele mai mari probleme, în special în sectorul aviației și al sănătății.
Majoritatea țărilor din America Latină au anunțat că impactul a fost minim, și, deși Mexic și Brazilia au raportat mai multe probleme, stabilitatea a fost menținută în operațiunile critice.
În sectorul sănătății din SUA, instituții precum sistemul medical Kaiser Permanente și mai multe spitale din Houston s-au confruntat cu întreruperi în accesul la informațiile despre pacienți, ceea ce a dus la anularea programărilor și întârzieri în proceduri critice, cum ar fi transplanturile.
În Canada, pana informatică a afectat bănci, aeroporturi și spitale. Compania aeriană Porter a suspendat temporar toate zborurile, iar aeroportul din Toronto a suferit întârzieri din cauza unor probleme cu companiile aeriene din SUA care operează în acest oraș.
În Mexic, infrastructura aeriană nu a fost afectată direct de pana informatică, datorită utilizării propriilor sisteme protejate împotriva interferențelor externe. Cu toate acestea, au existat întârzieri și anulări la zborurile internaționale.
Brazilia a înregistrat unele probleme la serviciile unor distribuitori de energie electrică și o anumită instabilitate la bănci precum Bradesco, Next, Neon și Banco Pan, însă controlul traficului aerian nu a fost afectat, iar serviciul de furnizare a energiei electrice a rămas stabil.