Jurnalist polonez: Nimeni din lume nu vrea Cabernet Sauvignon din Moldova

  • 06 Octombrie 2014 13:35
Jurnalist polonez: Nimeni din lume nu vrea Cabernet Sauvignon din Moldova

Jurnalistul polonez, Wojciech Bonkowski, de la publicația ”Winicjatywa” specializată pe informații despre vinuri și sectorului vitivinicol, a participat la Ziua Națională a Vinurilor și a făcut proba vinurilor moldovenești.

Reporter: Care este părerea dumneavoastră despre potențialul Republicii Moldova de a cuceri piața europeană a vinurilor ?

O să fiu foarte sincer cu voi. Cred că Moldova este o țară frumoasă, cu oameni de treabă. Cred că aveți un mare potențial în a face vinuri bune. Pentru moment, însă, faceți mult vin de proastă calitate, dar și câteva vinuri bune. Moldova trebuie să se dezvolte, iar producătorii trebuie să își schimbe mentalitatea și să facă vinuri mai bune.

Reporter: Ce ar trebui să facă pentru a ajunge pe piața europeană?

Este foarte dificil, pentru că pe piața europeană concurența este foarte mare. Veți fi una dintre câteva sute de țări care produce vin. Trebuie să schimbați, în primul rând calitatea strugurilor. Una dintre probleme în Moldova este că producătorii nu dețin podgoriile proprii. Ei cumpără struguri de la gospodării mici și asta trebuie să se schimbe.

De asemenea, produceți prea mult Cabernet Sauvignon, Merlot, Chardone sau Sauvignon Blanc. Îmi pare rău să o spun, dar nimeni din lume nu vrea Cabernet Sauvignon din Moldova. Noi vrem Fetească, Rară Neagră, Băbească, vrem vin din struguri locali. Trebuie să fiți diferiți.

Reporter: Deci trebuie să mergem în Europa cu ceva specific?

Categoric, da. Doar așa veți avea un avantaj competitiv. Dacă veți avea același produs ca și ceilalți, veți putea concura doar la preț. Ați putea câștiga, dar nu va fi o afacere avantajoasă. Nu veți face bani, iar economia țării nu va crește.

Reporter: Acum nu putem ajunge cu vinurile noastre pe piața Rusiei.

Cred că e mai bine pentru voi, pentru că Rusia nu e un client loial. Aceasta e o mare oportunitate pentru Moldova. Mergeți în altă parte. Dar trebuie să îmbunătățiți calitatea și să fiți distinctivi. Din câte am văzut, unele vinării au calitate, dar foarte puține au identitate. De identitate aveți nevoie pe piața mondială a vinurilor.

Reporter: Autoritățile intenționează să promoveze vinurile moldovenești sub un brand unic ”Vinul Moldovei. O legendă vie”. Ce părere aveți despre acest lucru?

Este o idee foarte bună. Doar că, sesizez aici o mică problemă. Cred că se pune marketingul și comunicarea înaintea calității. Un consumator din Danemarca, din Marea Britanie sau din Polonia, va cumpăra o sticlă o dată, datorită campaniei, dar va ajunge să constate că nu e un vin prea bun. Data viitoare va alege să cumpere un vin din Spania sau din Italia.  Deci, cred că aveți multe de schimbat în vinării și podgorii. E bine să aveți o strategie de comunicare, dar trebuie, în primul rând, îmbunătățită calitatea vinurilor.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Matinal cu Victoria Cușnir și Sergiu Scânteian
Meteo Chișinău
15,52
Cer senin
Umiditate:57 %
Vint:5,14 m/s
Sat
16
Sun
17
Mon
19
Tue
16
Wed
13
Arhivă Radio Chișinău