Instituțiile cu profil profesional-tehnic necesită reforme
-
25 Martie 2015 18:09
Reformarea învățământului profesional-tehnic trebuie să răspundă rigorilor actuale ale pieței muncii a subliniat conducerea Ministerul Educației, în cadrul unui club de presă.
Astfel, urmează să fie deschise 10 centre de excelență, în baza celor mai bune instituții din republică, care vor fi dotate cu echipamente performante. Totodată, va continua implementarea învățământului dual, început în câteva instituții de învățământ, care conlucrează cu agenții economici în procesul didactic.
Una dintre problemele instituțiilor profesional-tehnice este lipsa locurilor de practică pentru elevi, a subliniat ministrul adjunct ale Educației, Loretta Handrabura. Soluția este învățământul de tip dual, când elevii învață teoria pe băncile școlii, iar practica o desfășoară la întreprindere, a subliniat aceasta, adăugând că există deja înțelegeri ca 6 instituții să conlucreze cu agenții economici în acest sens, din luna septembrie.
„Majoritatea sunt și cu capital străin, de unde vine înțelegerea care este câștigul atunci când investind astăzi, beneficiezi la absolvirea școlii de o croitoreasă pentru care nu mai e cazul 3 luni să-i faci ucenicie, alocând niște sume de bani și niște maiștri pe care îi scoți din producere pentru a instrui”, a declarat Loretta Handrabura.
De asemenea, este planificată instituirea a 10 centre de excelență, care vor deveni instituții de reper în domeniul profesional-tehnic, a menționat Loretta Handrabura.
„Cele 10 centre de excelență vor fi specializate pe cele 10 domenii prioritare din sectoarele reale ale economiei, începând cu agricultură, construcții, terminând cu cultură, medicină. Chiar și suportul bugetar pe care îl avem de la Uniunea Europeană, cele 25 de milioane de euro, preponderent, vreo 20 de milioane, dacă nu greșesc, merg spre centrele de excelență, fiindcă în ele vom investi cel mai mult pornind de la modernizarea infrastructurii”, a declarat Loretta Handrabura.
În urma cartografierii instituțiilor de învățământ profesional-tehnic, pe care a realizat-o Ministerul Educației, s-a constatat că din 97 de instituții – colegii, școli profesionale și de meserii, 24 au primit un calificativ bun, beneficiind de condiții potrivite pentru studii. Autoritățile mai promit și revizuirea programei școlare, astfel încât să crească numărul orelor de instruire profesională, în raport cu cele de instruire generală, precum și a lecțiilor practice. Aceste măsuri, speră ministrul Educației, Maia Sandu, vor contribui la atractivitatea sectorului.
„Acum avem această statistică și toată lumea o să știe că avem 24 de instituții foarte bune și noi o să facem publice aceste date pentru potențialii studenți, elevi și pentru părinții lor. Trebuie să depășim această percepție din societate care în mare măsură este îndreptățită, pentru că sistemul a fost într-o situație foarte proastă, dar noi o să promovăm instituțiile foarte bune și cazurile de succes”, a declarat Maia Sandu.
Rata de angajare după absolvirea colegiilor, școlilor profesionale și de meserii este de aproape 60 la sută. Totodată, cheltuielile per-elev se ridică la 20 mii de lei anual, astfel încât este preconizată și o nouă formulă de finanțare a acestor instituții, care se va baza, inclusiv, pe criterii de performanță. Aceasta ar urma să intre în vigoare din 2016.