Inegalitatea de gen în mass media națională

  • 19 Septembrie 2016 23:03
Inegalitatea de gen în mass media națională
www.humanresourcesonline.net

Inegalitatea de gen contină să fie un fenomen prezent în majoritatea mass media naționale, chiar dacă situația s-a îmbunătățit ușor pe parcursul anului 2016.

Femeile continuă să fie prezente într-o proporție mult mai mică decât bărbații în cadrul materialelor difuzate, potrivit concluziilor finale ale unui raport prin prisma dimensiunii de gen, implementat de Asociația Presei Independente, cu suportul Reprezentanței ONU în Republica Moldova. Majoritatea instituțiilor de presă continuă să aibă o discrepanță mare și la volumul de materiale în care îi are ca protagoniști pe bărbați și femei, cele din urmă fiind reflectate mult prea puțin.

Chiar dacă situația s-a îmbunătățit ușor la finalul perioadei de monitorizare, ponderea prezenței femeilor în mass-media locale rămâne totuși una extrem de mică față de cea a bărbaților. Potrivit Directorului Executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, s-a înregistrat o creștere a prezenței femeilor în calitate de protagoniste ale articolelor publicate la rubricile economie sau politică, deși nu s-a reușit încă pe deplin echilibrarea ponderii de gen.

Abordările patriarhale din societate, stereotipurile privind rolul femeilor în familie, în societate, și în alte sfere ale vieții sociale, sunt printre principalele cauze ale inegalității de gen în mass media din Republica Moldova, este de părere ambasadoarea Suediei în țara noastră, Signe Burgstaller.

Presa are un rol important în realizarea schimbărilor necesare pentru dezvoltarea armonioasă a unui stat, în special în asigurarea egalității de gen. Republica Moldova are multe femei demne, dar care de cele mai multe ori sunt prezentate doar ca mame sau gospodine. Cauza principală e în mentalitate, iar noi trebuie să încercăm să schimbăm aceste stereotipuri. Trebuie întreprinse acțiuni concrete. Nu e suficient să promovezi doar idei generale despre felul în care ar fi mai bine să atingem egalitatea de gen.

Printre soluțiile oferite de autorii raportului sunt instituirea unui autocontrol în respectarea egalității de gen în materialele difuzate, dar și introducerea la facultățile de jurnalism a unui curs de educație gender. Cât ține de publicitatea sexistă, s-a propus autorizarea de către un organ specializat a tuturor spoturilor, bannerelor și anunțurilor publicitare înainte de difuzare.

Potrivit raportului, cele mai echilibrate la capitolul paritate de gen rămân mediile regionale, care reușesc să asigure aproape în totalitate numărul de materiale cu protagoniști bărbați și femei. Cele mai dezechilibrate sunt mediile naționale. Aici se înregistrează și un raport de 0, 2 la 1 material cu protagoniste femei versus cele cu bărbați, cel mai masculinizat domeniu rămânând domeniul politic.

În cadrul proiectului au participat 30 de instituții media din presa scrisă, TV/radio și mediul online, scopul acestora fiind asigurarea parității de gen în materialele pe care le difuzează.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Dor de izvor cu Maria Mocanu
Meteo Chișinău
15,52
Cer senin
Umiditate:29 %
Vint:4,63 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
8
Tue
10
Wed
14
Arhivă Radio Chișinău