Impactul pandemiei de coronavirus asupra marilor metropole și primele decizii luate de autorități. Orașele nu vor mai fi niciodată la fel
-
11 Mai 2020 12:51
Impactul pandemiei de COVID-19 va influența o mare parte a aspectelor vieților noastre. Între acestea se vor putea observa și noi reguli și obiceiuri ale marilor comunități și ale oamenilor din marile metropole. Unele vor ține de decizii voluntare ale fiecăruia dintre noi, în timp ce altele vor veni ca urmare a unor obligații aduse de noile realități post-pandemie,
CNN notează câteva modificări cu care marile comunități din orașe mai mici sau mai mari vor da piept, transmite Medifax.
Sursa citată dă exemplul mai multor orașe importante care au început să reimagineze traficul și marile aglomerări. Autoritățile din New York, Auckland, Mexico City și Quito plănuiesc închiderea a kilometri întregi de străzi pentru mașini și transformarea lor în pietonale pentru a le permite oamenilor să meargă la distanță unii de ceilalți și pentru a reduce aglomerarea parcurilor. De asemenea, în Bogota, capitala Columbiei, autoritățile locale au transformat numeroase străzi în piste pentru bicicliști - circa 50 kilometri.
Respectivele autorități locale sunt de părere că încurajarea mersului cu bicicleta va reduce semnificativ aglomerația din mijloacele de transport în comun, dar și poluarea din oraș ca urmare a reducerii traficului autovehiculelor.
Pe de altă parte, în unele orașe din SUA, Canada și Australia se discută reconfigurarea marilor intersecții, pentru ca renunța inclusiv la ideea semafoarelor cu buton, pe care zeci de mii de oameni le pot atinge zilnic.
Mai aproape, la Budapesta, scrie CNN, autoritățile locale au sugerat că pistele de biciclete deschise cu titlul de "temporar" ar putea deveni permanente în centrul orașului.
La Paris, circa 600 kilometri de piste pentru bicicliști, numite acum "coronapiste", ar urma fie inaugurați în următoarea perioadă, primarul Anne Hidalgo vorbind despre încercarea de a reduce numărul foarte mare al mașinilor.
REIMAGINAREA SPAȚIULUI PUBLIC
CNN mai notează că multe spații publice, parcuri, pietonale, stăzi faimoase pentru obiectivele lor turistice ori pentru restaurantele și terasele lor ar putea arăta diferit de acum ăncolo.
De exemplu, în Cehia mai mulți arhitecți au propus o "zonă gastro-safe", care ar presupune o distanțare mai mare între pietoni și oamenii asezați la terasele restaurantelor. La Milano, designerul Antonio Lanzillo a propus instalarea unor panouri din plexiglass pentru despărțirea teraselor de oamenii care circulă pe stradă.
Această reimaginare a spaților publice va viza până și lifturile clădirilor. CNN vorbește despre "lifturi smart", care să nu mai fie operate cu mâna. Acestea ar putea fi operate prin comandă vocală ori prin atingerea cu cotul și nu cu mana.
Sara Jensen Carr, profesor la Northeastern University și autor al cărții "The Topography of Welness" notează că obiceiurile comunităților urbane au fost schimbate de-a lungul istoriei în mod similar de epidemiile de holeră și tuberculoză.
"Le Corbusier a scris despre faptul că fiecare unitate (n.r cetățean) al Ville Radieuse (n.r oraș utopic) are nevoie de un anumit spațiu. Deci 2 metri ar putea fi noua valoare pe care să o folosim în spațiul public atunci când vom vorbi despre distanța dintre noi", sune Sara Jensen Carr.
În fine, o schimbare va fi dată de încercarea de a reduce poluarea, dat fiind că, notează CNN, numeroase studii au arătat o corelare între rata de îmbolnăvire și particulele poluante.
"Vom remodela străzile nu pentru că trebuie să respectăm distanțarea fizică, dar pentru că trebuie să ne creștem probabilitatea de a supraviețui. Iar acest lucru înseamnă că trebuie să avem mai multă grijă de sănătatea noastră și de reducerea expunerii la poluare", a spus și Jordy Honey-Roses, profesor la University of British Columbia.
Un imediment în respectarea distanțării sociale ține în unele orașe de densitarea foarte mare, acesta fiind un factor pe care fiecare autoritate locală va trebui să îl abordeze specific.
"Cercetătorii trebuie să pună întrebări bune, dar decidenții trebuie să acționeze potrivit. Unele lucruri nu au fost posibile înainte, dar acum sunt", a mai spus Jordi Honey-Roses.