Germania, model de performanță economică
-
22 Septembrie 2017 18:48
În Germania este ultima zi de mitinguri electorale înaintea alegerilor de duminică. Angela Merkel este la Munchen, în Bavaria, zonă în care Uniunea Creștin Democrată are foarte mulți susținători.
Contracandidatul său, Martin Schulz, se întâlnește cu alegătorii din Berlin, oraș considerat un fief al stângii germane. Sondajele arată că actualul șef al guvernului are mari șanse să obțină un nou mandat. 36% dintre alegători ar urma să o voteze pe Angela Merkel. Contracandidatul său, Martin Sculz, e creditat cu 21,5% din intențiile de vot, relatează Digi24.
Cu 82 de milioane de locuitori, Germania este cea mai populată țară a Uniunii Europene. În ultimii doi ani, locuitorilor din cele 16 landuri li s-au adăugat peste un milion de refugiați. În cele aproape trei decenii de la căderea Zidului Berlinului și de la Reunificare, Germania a fost motorul economic al Uniunii Europene. Berlinul a reușit să depășească impactul plății despăgubirilor de război, al compensațiilor plătite fostei Uniuni Sovietice pentru retragerea trupelor din Germania și al integrării fostelor landuri comuniste din Est. În timp, economia germană și-a confirmat reputația de factor de stabilitate în Europa și în lume.
„Ce este interesant este că economia Germaniei se dovedește destul de imună la incertitudinile politice globale. Sunt, cu siguranță, multe lucruri care ar putea avea un impact: Trump, Brexit, Turcia și criza din Coreea de Nord. Dar vedem în răspunsuri că afacerile sunt de fapt destul de solide. Incertitudinea pe care o măsurăm chiar a scăzut”, afirmă Klaus Wohlrabe, economist la institutul IFO.
Germania adăpostește sediul Băncii Centrale Europene, iar reprezentantul țării în cadrul Comisiei Europene este responsabil de bugetul Uniunii.
Unul dintre subiectele care au zguduit grav stabilitatea industriei germane a fost Dieselgate. Un soft care păcălea testerele și raporta emisii de noxe mult sub cele reale, în cazul motoarelor diesel de pe autoturismele mai multor mărci germane.
„De aceea industria auto trebuie să facă tot posibilul să recâștige credibilitatea și încrederea, care sunt ambele în interesul propriu și în interesul angajaților dar și al întregii economii germane”, afirmă Angela Merkel, cancelarul Germaniei.
Scandalul s-a stins repede, poate și pentru că legendara fiabilitate germană nu i-a lăsat pe cumpărători să se îndoiască de calitățile mașinilor lor. Dieselgate-ul nici măcar nu s-a calificat drept subiect important al campaniei electorale.
„Tehnologia Diesel nu este ceva cu care să te joci, nici măcar într-o campanie electorală. Tehnologia Diesel a fost pe primul loc la vânzări în ultimii ani, dacă nu chiar în ultimele decenii. Avem o dată stabilită pentru a abandona motorul Diesel sau nu avem, vom păstra Dieselul sau nu? Acest subiect este unul care va afecta grav comunitățile”, afirmă Robert Halver, analist financiar.
Germania are performanțe de invidiat la nivel economic în ultimii ani. În 2015 a avut o creștere economică de 1,7 la sută, iar Produsul Intern brut a atins 3.027 miliarde de euro - cam de 19 ori mai mare ca al României
Germania este forța dominantă și în Parlamentul European, cu 96 de eurodeputați, și are 29 de voturi în Consiliul European.
De asemenea, conduce cinci din cele 22 de comisii din Parlamentul European, printre care și cele de afaceri externe, control bugetar și comerț internațional.