FOTO | Româncele pe frontul Marelui Război

  • 22 Noiembrie 2018 08:36
FOTO |  Româncele pe frontul Marelui Război

Marele Război a fost, fără îndoială, o piatră de încercare a întregii societăți europene. Șocul a fost imens venind după o fulgurantă belle époque, care avea să rămână în conștiința generației născute la sfârșitul secolului al XIX-lea drept o epocă de aur, în care s-au trăit „clipe de felul cărora omenirea nu va mai întâlni altele – dacă va întâlni – înainte de sute de ani!” .

Vechiul Regat a intrat în război cu entuziasmul clocotitor al idealului național: unirea cu Ardealul. Românii s-au alăturat într-un fel sau altul efortului de război, care s-a constituit în primul și marele test al vieții lor. Despre bărbați cunoaștem o mulțime de detalii; în fond, războiul este apanajul lor, o istorie specific masculină. Vedem în cele ce urmează ce au făcut femeile în timpul acesta – și cum s-au raportat ele la război.  

Pentru femei, semnificația momentului a avut o dublă încărcătură, întrucât fricii organice de a-și pierde soții, iubiții, frații, părinții în încleștările militare care se anunțau a fi grele pentru o armată lipsită de experiența frontului i se mai adăuga și grija de a conduce afacerile familiei, de a asigura traiul cotidian. O situație inedită dar, mai ales, problematică pentru condiția secundară a femeii în societatea românească a epocii, unde rolul ei era rezumat de expresia a sta la cratiță și a crește copiii, iar educația le inoculase formula că bărbatul este capul familiei.

Pe frontul de acasă – ipostaze diverse 

În spațiul nostru, femeile nu obișnuiau să-și scrie memoriile, iar acest lucru s-a datorat, evident, lipsei unei culturi și practici în acest sens. De aceea, Jurnalele, Memoriile, Amintirile rămase totuși ca mărturie a acelei epoci constituie un valoros material pentru istorici, așteptând poate chiar publicarea unei lucrări dedicate analizei rolului femeilor în război.

Cea mai mare parte a memorialisticii feminine din vremea războiului aparține spațiului citadin preponderent bucureștean, iar din punct de vedere social toate memorialistele aparțin aristocrației. Mai toate jurnalele sunt dominate de sentiment, de emoții. Pe un fundal de spaimă și de griji, ele văd numai durere, ceață și frig, sfârșitul lumii. Nici nu sunt departe de adevăr… Altele, controlate de pragmatismul și concretul care caracterizează jumătatea lumii responsabile cu perpetuarea, cu căminul, s-au îmbrăcat repede în alb și s-au apucat de îngrijit și de pansat. Unele dintre memorialiste aveau să-și petreacă mare parte a războiului în refugiul din Moldova, altele aveau să rămână în Capitală sau în alte orașe muntene ocupate de dușmani.

Infirmiera 

O analiză a vieții cotidiene feminine în vremea Marelui Război, așa cum reiese ea din aceste jurnale, ne relevă portretul unor femei excepționale, adânc implicate în activități umanitare: cele mai multe dintre ele își asumă rolul de infirmiere ori lucrătoare în spitalele improvizate. Figura cea mai mediatizată a epocii este cea a Reginei Maria, care în mai toate fotografiile anilor 1916-1918 apare îmbrăcată în uniforma albă – soldații o numesc Mamă, iar presa avidă de sensibilități lacrimogene preia mesajul și îl amplifică așa cum numai ea știe să facă. Mesajul/exemplul Reginei este evident și unul subliminal, îndemnând femeile să-și servească țara așa cum pot; în plus, albul duce cu gândul la puritate și la decența pe care acestea trebuie să le aibă în această epocă tulbure. Prestigiul Reginei Maria ajunge la cote nemaiîntâlnite, iar asta se observă inclusiv în jurnalele ofițerilor care interacționează cu spitalele și personalul lor în perioada războiului.

De ce aleg femeile să fie infirmiere? Sigur, eterna sensibilitate feminină, spiritul matern atârnă greu în aceste alegeri, dar, după cum mărturisește o memorialistă, această activitate este un debușeu al uitării de sine și de propriile probleme: „Îngrijirea răniților e în adevăr cea mai bună ocupație în furtuna ce-mi frământă sufletul, în fluxul și refluxul necurmat al simțirilor de descurajare, îndoială, nesiguranță, griji, dorul de copii, care sapă ca o boală grea, simt că aici, printre răniți, luându-mă cu ei, mă ușurez. Mi se așterne pe suflet o alinare” .

Pentru o altă prezență feminină în spațiul scrisului memorialistic, ocupația de infirmieră devine un adevărat sens al vieții unei tinere ușor derutate de marea busculadă produsă de război asupra destinului uman și societății în general. Este vorba de scriitoarea Hortensia Papadat Bengescu, care, în vremea Marelui Război, își găsește formula fericirii în a-i ajuta pe ceilalți, lucrând până la epuizare ca infirmieră în spitalul improvizat din spațiul gării Focșaniului. Această experiență a născut un roman rarisim la noi: Balaurul. Este un roman al unei gări și al unui tren asemuit cu un balaur care înghite oameni, iar eroina, Laura, este fericită când îi smulge din burta morții pe răniții veniți de pe front.

Eroina 

Există numeroase și remarcabile gesturi ale româncelor în Marele Război. Milioane dintre femeile acelor ani merită cu prisosință acest titlu pentru modul exemplar în care au știut să contribuie la efortul de război, pentru viețile salvate, pentru numeroasele jertfe de sine. Dintre acestea se remarcă figura și impresionantele gesturi de eroism ale Ecaterinei Teodoroiu, eroina de la Jiu. Biografia, faptele sale sunt prea cunoscute pentru a fi reluate în acest articol, însă nu se poate trece mai departe fără a-i menționa numele.

De cealaltă parte, determinarea și credința Reginei Maria în cauza și în victoria românească, modul în care a reușit să transmită entuziasmul său tuturor, prezența sa pe front ori în spatele frontului în așa-zisele zile regale de muncă – așa cum numește în memoriile sale activitățile și vizitele neobosite din spitalele de campanie – sunt tot atâtea motive pentru a o putea încadra pe regină în aceeași categorie.

Femeia, administrator al treburilor casei și al averii familiei  

Acesta este, poate, cel mai interesant aspect al rolului femeii în vreme de război – fapt ușor de constatat din jurnalele doamnelor din epocă. Însemnările de război ale Arabelei Yarka (1890-1955) ne relevă, de pildă, uimitoarea transformare a unei tinere visătoare: căsătorită în preajma războiului cu fiul lui Carol Davilla, Arabela se trezește brusc din idila începutului de mariaj în situația în care, în august 1916, soțul ei pleacă pe front, iar ea trebuie să se ocupe de afacerile moșiei, de recolte, de vânzarea lor, de arendare: „București 24 septembrie 1916. Sunt tristă și frântă de oboseală și iar mă doare stomacul ăsta nenorocit. Ieri zi agitată, enervantă la maximum. A trebuit să merg la Comana... a trebuit să mă ocup de livrarea grânelor vândute și [să] aștept până seara ca să mă întorc” . Ce diferență de stare de spirit față de ceea ce notase în jurnalul ei cu doi ani în urmă: „Din fotoliul așezat în fața ferestrei larg deschise privesc cea mai mare frumusețe a lumii: marea și cerul!... Vreme însorită, marea e toată albastră și verde, aerul blând, Verlaine al meu! De-aș fi o sirenă!” .

Din toată această ecuație a rolului femeilor în Marele Război lipsesc însă informațiile despre femeile din mediul rural, dat fiind că, așa cum am arătat deja, scriitura este apanajul citadinismului și a unor clase sociale aparte, apanajul unui anumit elitism. Iar dintre aceste memorialiste, prea puține s-au referit la soarta femeilor din spațiul rural în vreme de război.

Vechiul Regat a intrat în război cu entuziasmul clocotitor al idealului național: unirea cu Ardealul. Românii s-au alăturat într-un fel sau altul efortului de război, care s-a constituit în primul și marele test al vieții lor. Despre bărbați cunoaștem o mulțime de detalii; în fond, războiul este apanajul lor, o istorie specific masculină. Vedem în cele ce urmează ce au făcut femeile în timpul acesta – și cum s-au raportat ele la război.  

Pentru femei, semnificația momentului a avut o dublă încărcătură, întrucât fricii organice de a-și pierde soții, iubiții, frații, părinții în încleștările militare care se anunțau a fi grele pentru o armată lipsită de experiența frontului i se mai adăuga și grija de a conduce afacerile familiei, de a asigura traiul cotidian. O situație inedită dar, mai ales, problematică pentru condiția secundară a femeii în societatea românească a epocii, unde rolul ei era rezumat de expresia a sta la cratiță și a crește copiii, iar educația le inoculase formula că bărbatul este capul familiei.

Pe frontul de acasă – ipostaze diverse 

În spațiul nostru, femeile nu obișnuiau să-și scrie memoriile, iar acest lucru s-a datorat, evident, lipsei unei culturi și practici în acest sens. De aceea, Jurnalele, Memoriile, Amintirile rămase totuși ca mărturie a acelei epoci constituie un valoros material pentru istorici, așteptând poate chiar publicarea unei lucrări dedicate analizei rolului femeilor în război.

Cea mai mare parte a memorialisticii feminine din vremea războiului aparține spațiului citadin preponderent bucureștean, iar din punct de vedere social toate memorialistele aparțin aristocrației. Mai toate jurnalele sunt dominate de sentiment, de emoții. Pe un fundal de spaimă și de griji, ele văd numai durere, ceață și frig, sfârșitul lumii. Nici nu sunt departe de adevăr… Altele, controlate de pragmatismul și concretul care caracterizează jumătatea lumii responsabile cu perpetuarea, cu căminul, s-au îmbrăcat repede în alb și s-au apucat de îngrijit și de pansat. Unele dintre memorialiste aveau să-și petreacă mare parte a războiului în refugiul din Moldova, altele aveau să rămână în Capitală sau în alte orașe muntene ocupate de dușmani.

Infirmiera 

O analiză a vieții cotidiene feminine în vremea Marelui Război, așa cum reiese ea din aceste jurnale, ne relevă portretul unor femei excepționale, adânc implicate în activități umanitare: cele mai multe dintre ele își asumă rolul de infirmiere ori lucrătoare în spitalele improvizate. Figura cea mai mediatizată a epocii este cea a Reginei Maria, care în mai toate fotografiile anilor 1916-1918 apare îmbrăcată în uniforma albă – soldații o numesc Mamă, iar presa avidă de sensibilități lacrimogene preia mesajul și îl amplifică așa cum numai ea știe să facă. Mesajul/exemplul Reginei este evident și unul subliminal, îndemnând femeile să-și servească țara așa cum pot; în plus, albul duce cu gândul la puritate și la decența pe care acestea trebuie să le aibă în această epocă tulbure. Prestigiul Reginei Maria ajunge la cote nemaiîntâlnite, iar asta se observă inclusiv în jurnalele ofițerilor care interacționează cu spitalele și personalul lor în perioada războiului.

De ce aleg femeile să fie infirmiere? Sigur, eterna sensibilitate feminină, spiritul matern atârnă greu în aceste alegeri, dar, după cum mărturisește o memorialistă, această activitate este un debușeu al uitării de sine și de propriile probleme: „Îngrijirea răniților e în adevăr cea mai bună ocupație în furtuna ce-mi frământă sufletul, în fluxul și refluxul necurmat al simțirilor de descurajare, îndoială, nesiguranță, griji, dorul de copii, care sapă ca o boală grea, simt că aici, printre răniți, luându-mă cu ei, mă ușurez. Mi se așterne pe suflet o alinare” .

Pentru o altă prezență feminină în spațiul scrisului memorialistic, ocupația de infirmieră devine un adevărat sens al vieții unei tinere ușor derutate de marea busculadă produsă de război asupra destinului uman și societății în general. Este vorba de scriitoarea Hortensia Papadat Bengescu, care, în vremea Marelui Război, își găsește formula fericirii în a-i ajuta pe ceilalți, lucrând până la epuizare ca infirmieră în spitalul improvizat din spațiul gării Focșaniului. Această experiență a născut un roman rarisim la noi: Balaurul. Este un roman al unei gări și al unui tren asemuit cu un balaur care înghite oameni, iar eroina, Laura, este fericită când îi smulge din burta morții pe răniții veniți de pe front.

Eroina 

Există numeroase și remarcabile gesturi ale româncelor în Marele Război. Milioane dintre femeile acelor ani merită cu prisosință acest titlu pentru modul exemplar în care au știut să contribuie la efortul de război, pentru viețile salvate, pentru numeroasele jertfe de sine. Dintre acestea se remarcă figura și impresionantele gesturi de eroism ale Ecaterinei Teodoroiu, eroina de la Jiu. Biografia, faptele sale sunt prea cunoscute pentru a fi reluate în acest articol, însă nu se poate trece mai departe fără a-i menționa numele.

De cealaltă parte, determinarea și credința Reginei Maria în cauza și în victoria românească, modul în care a reușit să transmită entuziasmul său tuturor, prezența sa pe front ori în spatele frontului în așa-zisele zile regale de muncă – așa cum numește în memoriile sale activitățile și vizitele neobosite din spitalele de campanie – sunt tot atâtea motive pentru a o putea încadra pe regină în aceeași categorie.

Femeia, administrator al treburilor casei și al averii familiei  

Acesta este, poate, cel mai interesant aspect al rolului femeii în vreme de război – fapt ușor de constatat din jurnalele doamnelor din epocă. Însemnările de război ale Arabelei Yarka (1890-1955) ne relevă, de pildă, uimitoarea transformare a unei tinere visătoare: căsătorită în preajma războiului cu fiul lui Carol Davilla, Arabela se trezește brusc din idila începutului de mariaj în situația în care, în august 1916, soțul ei pleacă pe front, iar ea trebuie să se ocupe de afacerile moșiei, de recolte, de vânzarea lor, de arendare: „București 24 septembrie 1916. Sunt tristă și frântă de oboseală și iar mă doare stomacul ăsta nenorocit. Ieri zi agitată, enervantă la maximum. A trebuit să merg la Comana... a trebuit să mă ocup de livrarea grânelor vândute și [să] aștept până seara ca să mă întorc” . Ce diferență de stare de spirit față de ceea ce notase în jurnalul ei cu doi ani în urmă: „Din fotoliul așezat în fața ferestrei larg deschise privesc cea mai mare frumusețe a lumii: marea și cerul!... Vreme însorită, marea e toată albastră și verde, aerul blând, Verlaine al meu! De-aș fi o sirenă!” .

Din toată această ecuație a rolului femeilor în Marele Război lipsesc însă informațiile despre femeile din mediul rural, dat fiind că, așa cum am arătat deja, scriitura este apanajul citadinismului și a unor clase sociale aparte, apanajul unui anumit elitism. Iar dintre aceste memorialiste, prea puține s-au referit la soarta femeilor din spațiul rural în vreme de război.

Citiți integral articolul pe Historia.ro

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Dor de izvor cu Maria Mocanu
Meteo Chișinău
1,07
Cer acoperit de nori
Umiditate:93 %
Vint:1,03 m/s
Thu
4
Fri
6
Sat
6
Sun
3
Mon
2
Arhivă Radio Chișinău