Experții au semnalat problemele care compromit misiunea de control a Autorității Naționale de Integritate
-
23 Octombrie 2019 14:00
Cadrul legal privind controlul averilor și intereselor persoanelor cu funcții de răspundere este destul de bun, dar insuficiența inspectorilor de integritate și salariul mic al acestora compromit, pe alocuri, misiunea de control a Autorității Naționale de Integritate.
Este una dintre concluziile raportului de monitorizarea a eficienței sistemului național de integritate și a activității ANI, efectuat de Asociația Presei Independente cu suportul financiar al Fundației Soros – Moldova.
La elaborarea raportului, experții au analizat procesul de instituționalizare a Autorității Naționale de Integritate și anume modul cum a fost constituit Consiliul de Integritate, cum s-a organizat și s-a desfășurat concursul pentru funcțiile de președinte și vice-președinte al ANI și pentru cele de inspectori de integritate. În opinia expertei anticorupție, Mariana Kalughin, procesul de instituționalizare a fost destul de greoi, iar pe alocuri tergiversat din cauza concursurilor și procedurilor, care par a fi atât de formalizate, încât persoanele interesate de aceste funcții ar putea fi descurajate să participe la concurs. În ceea ce privește cadrul legal, experta constată că acesta a fost îmbunătățit și că la nivel de control și sancțiuni este aplicabil.
„În opinia noastră, din perspectiva cadrului legal, inspectorul de integritate are un minim de instrumente care este necesar și este aplicabil pentru a efectua un control efectiv și eficient al averilor și intereselor și pentru a urmări, insista asupra sancțiunilor pentru persoanele care se fac vinovate de încălcări”, a afirmat Mariana Kalughin.
Insuficiența inspectorilor de integritate este una dintre problemele constatate de către experți în activitatea Autorității Naționale de Integritate. Potrivit legii, instituția urma să aibă 43 de inspectori de integritate, însă a reușit să angajeze doar 15. Salariul mic nu motivează persoanele calificate să depună dosarul pentru această funcție, susține experta anticorupție, Elena Prohnițchi.
„Autoritatea nu-și poate îndeplini în măsura în care este așteptată de către public misiunea sa de control și de verificare a averilor și intereselor personale ale funcționarilor publici. Reducerea recentă a salariilor a inspectorilor, tot nu vine să încurajeze persoanele calificate să aplice pentru această funcție. Una dintre recomandările noastre este ca autoritățile să identifice modalități de creștere a salarizării a inspectorilor de integritate”, a subliniat experta.
Șeful Direcției Evaluare, Prevenire și Implementarea Politicilor din cadrul Autorității Naționale de Integritate, Viorel Sochircă, a confirmat că salariile mici îi descurajează pe specialiști.
„Pentru ultimul concurs, pe care îl avem în derulare, în decurs de 30 de zile , fiind scoase la concurs zece funcții de inspectori de integritate, au aplicat doar opt. Au aplicat opt neexaminând admisibilitatea dosarelor”, a menționat Viorel Sochircă.
Autoritatea Națională de Integritate a fost creată în anul 2016 după reorganizarea Comisiei Naționale de Integritate. Instituția exercită controlul averii și al intereselor persoanelor cu funcții publice.