Expert, despre inițiativa lui Chiril Gaburici privind „înlocuirea arborilor”: Nu copacul provoacă accidente, dar viteza excesivă
-
24 Mai 2018 10:35
Expertul IDIS „Viitorul”, Veaceslav Ioniță, susține că inițiativa ministrului Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, privind „înlocuirea arborilor” de pe marginea drumurilor este bazată pe anumite argumente, însă există alte modalități pentru a reduce numărul de accidente.
Chiril Gaburici anunța, printr-un comunicat, că a fost creat un grup de lucru pentru „înlocuirea plantațiilor rutiere în zona de siguranță și de protecție a drumurilor publice”. Astfel, membrii acestui grup trebuie să elaboreze un studiu privind situația accidentelor rutiere, soldate în umra amplasării arborilor în zona drumurilor publice. De asemenea, acesta va examina posibilitatea înlocuirii plantațiilor rutiere existente cu altele, va prezenta analiza cost-beneficiu a acțiunilor propuse și va elabora un plan de acțiuni cu privire la înlocuirea arborilor din zona drumurilor naționale cu alte plantații rutiere.
„Datele arată că cele mai multe decese, în cazul accidentelor rutiere produse pe drumurile naționale, sunt din cauza impactului cu arborii amplasați pe marginea carosabilului. De aceea, vreau să facem o analiză detaliată și să vedem cum putem înlocui arborii cu alte plantații rutiere”, a notat Chiril Gaburici.
Referitor la această inițiativă, expertul IDIS „Viitorul”, Veaceslav Ioniță admite că Chiril Gaburici a lansat-o în baza unor date referitor la faptul că foarte multe accidente soldate cu deces au loc în urma impactului cu arborii de pe marginea drumurilor naționale. „Am participat la un forum legat de transport în care s-a spus clar că doar aplicarea marcajului rutier, ar diminua numărul de accidente cu 20-30%. În același timp, dacă mai există și bariere separate cum avem pe traseul Chișinău-Orhei, accidentele cu consecințe mortale dispar. Ecologiștii au rgumentele lor despre efectele negative ale acetsor defrișări. În ceea ce ține de siguranța rutieră, poate că Chiril Gaburici are dreptate, însă trebuie să vedem din care parte avem mai mult de pierdut. Până la urmă, nu copacul este cauza accidentelor, dar viteza excesivă”, a declarat Veaceslav Ioniță.
Reprezentantul IDIS „Viitorul” a mai spus că este bine că au fost lansate dezbateri publice pentru ca ecologiștii să-și prezinte argumentele și opiniile referitor la consecințele acestei inițiative.
Menționăm că din grupul de lucru creat pentru a realiza inițiativa lui Chiril Gaburici fac parte reprezentanți ai Ministerului Economiei și Infrastructurii, Administrației de Stat a Drumurilor, Inspectoratului Național de Patrulare, Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Institutului de Ecologie și Geografie.