Exodul talentelor nu poate fi stopat, mai ales în condițiile haosului ce predomină astăzi în Moldova
-
12 Martie 2016 11:49
Interviu cu Rodica Socolov, jurnalistă stabilită la Londra, originară din R. Moldova.
— Când ați plecat la Londra și ce v-a determinat să faceți acest pas?
— De fapt, am plecat la studii postuniversitare la Atena, Grecia, ca să ajung mai târziu, dintr-o frumoasă întâmplare, la Londra. Când am plecat, eram convinsă că voi reveni acasă peste câțiva ani, dar am mai stat să scriu o teză de doctorat. Părinții m-au înțeles, deși mama era foarte tristă când i-am spus că mai rămân. După alegerile din 2001, decepționată de ce se întâmplă acasă, dar cu o speranță că lucrurile ar putea să revină la bine, am decis să inițiez o cercetare în publicitate politică, cazul R. Moldova. Făceam planuri să activez în sectorul privat de publicitate ori să predau la universitate, ori să fac în continuare jurnalism. Din 2006, însă, m-am stabilit cu familia în Marea Britanie.
— Cum a fost să vă integrați într-un mediu nou?
— Integrarea în orice societate culturală și lingvistică diferită de cea din care faci parte e o provocare cu avantaje și dezavantaje. Ca să-ți reușească, trebuie să înveți multe și repede, să încerci să fii una cu cei din jur și, doar când asta îți reușește, să revii la tine, să-ți redescoperi identitatea și să savurezi că ești diferit de alții. Am locuit în Grecia, Belgia, apoi în Turcia. De fiecare dată, a trebuit să le iau pe toate de la capăt. Când ai familie, decizia de a locui într-o țară sau alta nu e una personală, ci a întregii familii. Am revenit recent la Londra, de unde am lansat galeria online de artă Toporaș și site-ul fineartmoldova.com.
— Cum sunt priviți moldovenii în străinătate?
— În străinătate, moldovenii sunt apreciați pentru firea lor muncitoare, cuminte și descurcăreață.
— Sunteți jurnalistă. Faceți jurnalism în Marea Britanie?
— N-am încetat niciodată să scriu. Când nu scriu mai mult timp, nu mă simt în apele mele. Leacul mi-l știu: scrisul. De peste hotare am relatat pentru BASA-press, BBC, serviciul românesc, am scris Scrisori Acasă pe primul meu blog și istorioare pentru Știri pozitive.
— Puteți compara jurnalismul din R. Moldova și cel din Anglia?
— Sunt multe de spus despre jurnalismul englez. În esență, pentru un jurnalist din afară e un mediu greu de penetrat, cu standarde bine puse la punct și un nivel de informare mai calitativ.
— Cum s-a născut ideea lansării unui site de comerț electronic cu tablouri și printuri?
— Într-o discuție, pe când eram în căutarea unui proiect creativ. Am îmbrățișat-o, dezvoltând-o dincolo de așteptările prietenilor mei. Cred că asta s-a întâmplat pentru că am pus mult suflet și chibzuință și am reușit să transform o idee de lansare a unui magazin de artă într-un proiect frumos de promovare a artei. Chiar dacă e adevărat că aceasta este un lux și nu ne aduce, deocamdată, suficient profit pentru a ne dezvolta precum am vrea. Deși mai avem multe de făcut, refuz să fiu foarte pragmatică. Sunt convinsă că, fără o viziune de ansamblu și fără unificarea eforturilor, nu vom putea scoate din anonimat arta din Moldova.
Nu știu în ce măsură societatea este gata să ne sprijine. Am impresia că arta, ca de obicei, nu e o prioritate la noi acasă, deși, de când am lansat galeria, am observat un interes sporit față de ce și cum facem.
Noi am decis să fim un serviciu pentru pictori, dar și pentru amatorii de artă pe piața internațională. Anume de aceea oferim și originale, și printuri de artă de calitate înaltă. Încurajăm pictorii să creeze, iar amatorii de artă să colecționeze inclusiv printuri de artă ale celor mai reușite tablouri, ca acestea să fie savurate de cât mai multe persoane, nu doar de cele în posesia cărora ajung originalele.
— De ce ați intitulat site-ul „Toporaș”?
— Mi-am dorit să sune un cuvânt românesc înălțător, dar nu pompos, care ne-ar reprezenta intențiile și, în același timp, ar da speranță și putere altora. Toporașul, pe cât este de gingaș, pe atât de viguros. Toporașul nostru simbolizează arta din Moldova, care, fiind la doi pași de cele mai prospere centre europene, rămâne, deocamdată, necunoscută și, de asemenea, forța creativă care poate ciopli realitatea. Și dacă Toporașul intră în vocabularul vorbitorilor celor mai răspândite limbi, avem doar de câștigat. În română folosim, bunăoară, foarte multe cuvinte englezești. De ce vorbitorii de engleză nu ar cunoaște un cuvânt mai special în română?
— Cu ce probleme v-ați confruntat și cum le-ați depășit?
— Dacă vă referiți la cum am inițiat această activitate, aș zice că dificultatea cea mai mare a fost să concepem un proiect viabil, să construim un site și să dirijăm un proiect de amploare. Un început înseamnă foarte mult. Noi am investit mult timp și resurse în asta. Dar atunci când s-a lansat, au apărut griji suplimentare. Navigăm zilnic în corespundere cu viziunea, scopurile și prioritățile noastre. Principalul e să știi bine ce dorești să faci și să nu ai frică de a fi criticat.
— Cât de interesați sunt oamenii din străinătate de arta din R. Moldova?
— Reacția este îmbucurătoare. Deși străinii n-au dat năvală să cumpere tot, se găsesc persoane dornice să investească mai bine în arta din Moldova decât să-și țină banii la bancă. Reacția publicului este pozitivă, deși pe piața internațională creația pictorilor născuți în Moldova e mai puțin cunoscută.
— După ce criterii sunt selectate lucrările ce apar pe site? Cum găsiți pictori care să-și dorească plasarea tablourilor lor pe site sau ei sunt deja cei care vin cu propunerea?
— Pictori talentați născuți în Moldova avem mulți. Intenționăm să cuprindem cât mai mulți dintre cei care deja au un limbaj plastic bine coagulat, dar și dintre cei mai tineri, care urmează să-și dezvolte potențialul. Primul lucru înainte de a propune sau a accepta o colaborare e să determinăm în ce măsură putem conlucra de la distanță și dacă putem miza pe o conlucrare onestă și responsabilă. Creația artistului și calitatea executării lucrărilor, însă, sunt decisive. Ne propunem să prezentăm, virtual, la nivel internațional, valori naționale, dar și universale. Contează și tehnica realizării.
— Pentru R. Moldova, prețurile par destul de mari. Cum sunt acestea, raportate la Anglia?
— Prețurile originalelor nici pentru englezi, nici pentru cetățenii altor state, căci oferta noastră este pentru piața internațională, nu sunt floare la ureche. Dar asta-i artă. Stabilirea prețului este, într-un fel, subiectivă. Sunt reguli pe care încercăm să le aplicăm, dar artistul, totuși, are un cuvânt de spus. Și așteptările artiștilor noștri sunt mari. Noi percepem un comision din care trebuie să acoperim cheltuielile curente și să investim în dezvoltare și promovare. Printurile noastre sunt la un preț mai accesibil. Ele reproduc originalele la cel mai calitativ nivel. Nu sunt copii simple, dar imprimări pe hârtie de calitate cu cerneală de calitate. De la lansare am anunțat mai multe oferte la prețuri reduse: 20% din costul originalelor, până la 50% din costul printurilor de artă și livrare gratuită. Acum avem o ofertă simbolică, pentru cupluri. £42 reducere de preț pentru toate printurile de artă. Un joc de cuvinte FOR TWO. Am vrea mult ca îndrăgostiții să se atașeze și de artă, căci, prin artă, oamenii pot deveni mai frumoși, iar o relație se poate cristaliza pe o viață întreagă prin interese și aspirații comune, dar și libertatea de alegere și dezvoltare personală.
— Talentele pleacă din Moldova. Cum ar putea fi oprite acasă?
— Exodul talentelor nu poate fi stopat, mai ales în condițiile haosului care predomină astăzi în Moldova. Localizarea sau restricționarea talentului nu cred că e o soluție. Oricine, fie el artist plastic sau nu, trebuie să aibă parte de libertatea de deplasare și de alegere. Un artist născut în R. Moldova poate să aducă faimă țării sale oriunde s-ar afla. Dar dacă un stat vrea să aibă sprijinul lui, de exemplu, în calitate de plătitor de impozite sau generator de soluții creative pentru atragerea de investiții, acest stat trebuie să-i creeze condiții de muncă și viață decentă și să investească în dezvoltarea lui profesională. De fapt, statul trebuie să aibă grijă de toți. Dar pentru asta e nevoie de o guvernare corectă, ce ar însemna și o gestionare corectă a resurselor publice, lipsă de ignoranță, de jocuri de culise, de conflicte de interese. Artiștii nu au nevoie de un statut aparte în stat. Dar ei nu trebuie nici lăsați în voia sorții, căci arta este un instrument deosebit. În sensul bun al cuvântului, ea poate ciopli realitatea și aduce prosperitate. Talentul nu trebuie închis între hotare, doar încurajat și promovat.
— Mulțumesc mult.
Sursa: www.zdg.md