Ettore Bugatti: Povestea geniului excentric care a creat una dintre cele mai râvnite mașini din lume
-
12 Februarie 2017 17:39
Italianul Ettore Bugatti, descris ca un geniu excentric, a creat marca de mașini care îi poartă numele și care în prezent se află în portofoliul grupului Volkswagen. Acum, sunt produse sub marca Bugatti doar serii limitate de mașini sport.
Ettore Bugatti s-a născut în 1881 în Milano, într-o familie de artiști. Tatăl său a fost un designer de mobilier și bijuterii stil art nouveau. Fratele său, Rembrandt Bugatti, a fost un cunoscut creator de sculpturi cu animale, iar străbunicul său a fost arhitect și sculptor. Talentul artistic s-a făcut simțit și în cazul lui Ettore, care s-a arătat pasionat de domeniul automobilistic, scrie businessmagazin.ro.
Cariera sa începe de la 17 ani, când lucrează ca ucenic la fabrica de biciclete și triciclete Prinetti & Stucchi; reușește să construiască primul său triciclu motorizat, propulsat de două motoare, numit Bugatti Type 1. Trei ani mai târziu, cu ajutor financiar din partea tatălui său, construiește un al doilea prototip, care atras deopotrivă privirile curioșilor de la Târgul Auto de la Milano, dar și admirația baronului de Dietrich, care conducea o fabrică de automobile în Alsacia, Franța. Baronul l-a angajat pe tânărul Bugatti să construiască automobile sub marca De Dietrich-Bugatti.
Italianul dezvoltă în Alsacia noi modele de automobile și participă la primele curse. În 1907 se căsătorește cu Barbara Maria Giuseppina Mascherpa, cu care a avut doi băieți și două fete.
Lucând pentru De Dietrich, l-a cunoscut pe Emile Mathias, cu care s-a împrietenit, cei doi au început să lucreze împreună; parteneriatul a durat doar doi ani, apoi fiecare a ales un alt drum. Bugatti a înființat în un centru de cercetare la Strasbourg, unde a produse mai multe prototipuri.
În 1909 a înființat propria companie, numită Automobiles E. Bugatti, în orașul Molsheim, Alsacia, care se afla atunci sub ocupație germană. El a produs unele dintre cele mai rapide și cele mai luxoase mașini ale vremii, câștigând mai multe premii, printre care și Grand Prix-ul de la Monaco.
Un punct de cotitură pentru Ettore Bugatti l-a reprezentat izbucnirea primului război mondial; familia s-a mutat înapoi la Milano, iar mai târziu la Paris, unde italianul dezvoltă un motor cu opt cilindri și unul cu 16 cilindri, ambele proiectate pentru avioane. După terminarea războiului, Bugatti se mută în Molsheim – devenit teritoriu francez – și își redeschide fabrica; continuă să construiască modele sport, care îi aduc victorii la Le Mans în 1920 și la Brescia în 1921. La începutul anilor 1930 demarează producția de mașini motorizate pe șine echipate cu motoare Royale, iar patru ani mai târziu produce modelul Bugatti Type 57 – primul care utiliza un șasiu conceput de fiul său, Jean Bugatti. Model care avea să-i aducă și moartea lui Jean, în urma unui accident, în timpul unor teste.
În timpul celui de-al doilea război mondial, fabrica de la Molsheim este distrusă, iar Bugatti a fost nevoit contruiască altă unitate de producție, în Levallois. Italianul a fost un om care a marcat istoria automobilismului prin mașinile sale, elegante, rapide și considerate a fi contruite fără compromisuri.
Era un aristocrat, extrem de încăpățânat, deloc dispus să-și recunoască greșelile, dar în același timp avea grijă de angajații săi. Ettore Bugatti își plătea atât de bine angajații încât dificultățile financiare prin care avea să treacă afacerea sa erau adâncite de refuzul de a reduce numărul lor sau de a le tăia din salarii.
Ettore Bugatti a murit pe 21 august 1947 la Paris. A lăsat în urma sa automobile recunoscute pentru viteză și extravaganță, tradiție continuată și astăzi. Ultimul model Bugatti, Chiron, lansat anul trecut, este cea mai rapidă mașină din lume la oră actuală, atingând 100 km/h în doar 2,5 secunde.