DW | Cum ajung carburanții în regiunea transnistreană după începerea războiului
-
30 Noiembrie 2022 15:06
Cinci companii transnistrene importă carburanți din și prin România de la începutul invaziei ruse asupra Ucrainei, iar Chișinăul le scutește de toate taxele, finanțând astfel bugetul enclavei separatiste, scrie dw.com.
Potrivit unui răspuns la o solicitare de informații oferit DW de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică din Moldova, cele cinci companii transnistrene sunt: SRL „Sherif”, SRL „Tiroil Treid”, SRL „Эko-Газ”, SRL „Avtogaz Treid” și SA „Метан-Авто”. Conform informațiilor neoficiale, cel puțin două din ele alimentează cu carburanți tancurile rusești (armata rusă și cea transnistreană) din Transnistria. Informația oficială este secretizată la nivelul administrației transnistrene.
Chișinăul le-a oferit „coridor” legal
Guvernul de la Chișinău a creat un „mecanism provizoriu” special de import a mărfurilor în Transnistria de către agenții economici din enclava separatistă controlată de Rusia. Încă pe 19 septembrie 2001, guvernul de atunci, controlat de președintele comunist pro-rus Vladimir Voronin, a adoptat o hotărâre (Nr. 1001) „cu privire la declararea mărfurilor de către agenții economici din raioanele de Est ale Republicii Moldova”, prin care a scutit companiile transnistrene de taxe și accize, prezumându-se că ele achită aceste plăți în bugetul autoproclamatei republici separatiste create de Rusia și nu ar trebui să le achite de două ori (și autorităților constituționale). Acest „mecanism provizoriu” absurd, care prejudiciază anual bugetul național al Republicii Moldova cu peste 4 miliarde de lei, a fost menținut de toate guvernările care au urmat. Este menținut inclusiv de guvernarea actuală pro-europeană.
Potrivit reglementării care face posibilă eschivarea agenților economici transnistreni de la plata taxelor în bugetul național al Republicii Moldova, „procedura declarării și vămuirii mărfurilor introduse în/scoase de pe teritoriul vamal al țării de către agenții economici din raioanele de est ale Republicii Moldova înregistrați la Agenția Servicii Publice se efectuează în funcție de regimul vamal solicitat, fără perceperea drepturilor de import și a plății pentru poluarea mediului, cu condiția rămânerii mărfurilor pe teritoriul necontrolat de către autoritățile constituționale (de către Chișinău – n.n.)”.
Chișinăul nu le percepe nici măcar taxă pentru licență
Pe 2 august 2005, Guvernul de la Chișinău, controlat tot de Voronin, a mai adoptat o hotărâre (Nr. 815) prin care companiile transnistrene au fost scutite inclusiv de plata pentru licențele oferite de autoritățile de la Chișinău. Companiile de pe malul drept al Nistrului achită bani mari pentru aceste licențe, care sunt valabile timp de 5 ani. Firmelor transnistrene li se oferă gratis licențe, dar administratorii trebuie să solicite Chișinăului prelungirea lor la fiecare jumătate de an. Totul fără nicio taxă.
Până în data de 24 februarie 2022, când Rusia a invadat Ucraina, Republica Moldova avea hotarul spart. Separatiștii transnistreni controlau peste 400 de kilometri de hotar moldo-ucrainean. Contrabanda atinsese cote inimaginabile, motiv pentru care Transnistria a fost numită de jurnaliștii străini „gaura neagră” a Europei. Din 24 februarie, prin acest segment de frontieră nu mai trece absolut nimic, fiind blocat de tancuri din partea ucraineană, din cauza armatei ruse care staționează ilegal în Transnistria. Acest segment de hotar este absolut impermeabil și este prima dată, în ultimii 31 de ani, când Chișinăul vede și controlează tot ce intră și iese în enclava separatistă. Întreaga „economie transnistreană” funcționează pentru că îi permite Chișinăul, care invocă motive umanitare.
Cum ajung carburanții în Transnistria după începerea războiului
În contextul acestei realități noi, am încercat să aflăm cum este alimentată Transnistria (inclusiv armata a 14-a a Rusiei din stânga Nistrului), de exemplu, cu carburanți după începerea războiului în Ucraina. Conform datelor furnizate de Agenția pentru Reglementare în Energetică (ANRE) de la Chișinău, cele cinci companii transnistrene înregistrate la Chișinău cu drept de import a produselor petroliere au introdus în Transnistria, în perioada 1 ianuarie 2022 – 31 octombrie 2022 - 14864,6 tone de benzină, 41459,35 tone de motorină și 637,46 tone de gaz lichefiat.
Continuare aici.