Doi cercetători americani au primit Premul Nobel pentru chimie

• 03 Octombrie 2018 13:46
Doi cercetători americani au primit Premul Nobel pentru chimie

Cercetătorii Frances H. Arnold, George P. Smith și Gregory P. Winter au primit premiul Nobel pentru chimie pe 2018, informează site-ul oficial al acestor distincții prestigioase, citat de Mediafax și MOLDPRES.

Cercetătoarea Frances H. Arnold a primit premiul Nobel pentru metoda sa de dezvoltare direcționată a enzimelor, proteine care catalizează reacțiile chimice.

George P. Smith și Gregory P. Winter au primit premiul Nobel pentru cercetările lor legate, printre altele, de bacteriofagi, virusuri care infectează bacterii și care pot fi transformate în proteine noi. Prin metodele dezvoltate de aceștia se pot produce anticorpi care pot neutraliza toxinele, contraataca maladiile autoimune și vindeca metastazele.

Anul trecut, premiul Nobel pentru chimie a fost decernat savanților Jacques Dubochet, Joachim Frank și Richard Henderson, pentru dezvoltarea crio-microscopiei electronice ce permite determinarea structurii biomoleculelor în imagini de înaltă rezoluție, potrivit comunicatului publicat pe site-ul nobelprize.org.

Sezonul Nobel a debutat luni, cu premiul pentru medicină, acordat cercetătorilor american James P. Allison și japonez Tasuku Honjo, pentru descoperirile lor în domeniul terapiei anticancer.

Marți, cercetătorii Arthur Ashkin, Gérard Mourou și Donna Strickland au primit premiul Nobel pentru fizică, pentru descoperirile lor în domeniul laserelor.

Vineri va fi decernat premiul Nobel pentru pace, iar cel pentru economie va fi decernat pe 8 octombrie.

La începutul lunii mai, Academia Suedeză a anunțat că premiul Nobel pentru literatură va fi suspendat anul acesta, pe fondul scandalului sexual care a izbucnit în sânul secției ce decernează prestigioasa distincție.

Anul acesta, fiecare premiu Nobel vine cu un cec în valoare de nouă milioane de coroane suedeze (870.000 de euro).

Laureații își vor primi premiile Nobel în timpul unor ceremonii oficiale organizate la Stockholm și la Oslo, pe 10 decembrie, ziua în care se comemorează moartea fondatorului distincțiilor, Alfred Nobel, decedat în 1896.

Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu excepția celui pentru economie, instituit în 1968 de Banca centrală din Suedia, cu ocazia împlinirii a 300 de ani de la fondarea acestei instituții. Premiile au fost create după moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei, conform voinței sale din testament.