DOCUMENTAR | Castelul Pelișor – casa visurilor Reginei Maria. Singurul castel în stil Art Nouveau din România

  • 24 Mai 2018 17:25
DOCUMENTAR | Castelul Pelișor – casa visurilor Reginei Maria. Singurul castel în stil Art Nouveau din România

Joi, 24 mai, se împlinesc 115 ani de la inaugurarea Castelului Pelișor din Sinaia, situat pe domeniul Peleș de pe valea pârâului cu același nume, construit ca reședință a principilor moștenitori Ferdinand și Maria și devenit apoi reședință regală.

Considerat „casa de vis” a Reginei Maria, Pelișorul este imaginea fidelă a gusturilor Reginei în materie de frumos, dezvăluind personalitatea sa îndrăzneață, misterioasă, romantică.

În anul 1889, nepotul regelui Carol I, Ferdinand, fiul lui Leopold de Hohenzollern, vine în România, iar în anul 1892, la 29 decembrie, se căsătorește cu principesa Maria – fiica lui Alfred, duce de Edinburgh, și a Mariei Alexandrovna, fiica țarului Alexandru al II-lea.

Maria s-a impus în epocă, fiind o personalitate puternică, poetă, pictoriță, creatoare de design, fiind supranumită „Regina artistă”.

În anul 1897, încă dinainte de construcția Pelișorului, viitoarea regină Maria a construit în apropierea Peleșului o căsuță în copaci, unul din visele copilăriei sale. Referitor la această construcție, Regina consemna: „Dragostea mea de născociri originale și fărâma de fire copilărească ce păstrasem în ființa mea mă împinseră să-mi clădesc o colibă mică și nostimă, sus, în frunzișul unor pomi. Această idee hazlie îl încântă pe Lecomte du Nouÿ, arhitectul Unchiului; așadar, îmi desenă o căsuță drăgălașă și originală care trebuia proptită sus în aer, între niște brazi uriași. Își poate cineva închipui ce farmec avea pentru copiii mei această casă ca din basme”.

La începutul secolului XX, în întreaga Europă s-a consemnat apariția unui nou stil arhitectonic, spectaculos și nonconformist, curent denumit Art Nouveau – („Noua Artă sau „Stilul 1900”), produsul de excepție al unei epoci deplin laicizate, premergătoare marilor inovații culturale, științifice și sociale, considerat adevăratul început al modernismului) – , adoptat și de Principesa Maria, care îl considera ca fiind pe gustul său. Ca urmare ea comandă celor ce s-au ocupat de proiectul unui nou castel pe domeniul Peleș, interioare luminoase, cu elemente în stil bizantin, cu motive celtice și tradiționale românești, cu influențe moderne în  distribuția spațiilor, toate realizate exact pe gustul său. Prin prezentarea unor elemente românești, Maria a înțeles necesitatea cuprinderii funcției „naționale” în această reședință regală.

Mai mult, spirit deschis, Regina a înțeles în profunzime fenomenul artistic cel mai pregnant al epocii, curentul Art-Nouveau, stil ales de regină pentru decorarea reședinței de la Sinaia, arta anilor 1900 fiind un fel de instrument de luptă, de revoltă împotriva sterilității istorismului – neogoticul și neoromanicul – în fapt un fenomen artistic și social din secolul al XIX-lea, care a presupus, în principal, glorificarea evului mediu și preluarea în acest context a formelor artistice din trecut.

Construcția Castelului Pelișor a început în anul 1899, ca urmare a dorinței regelui Carol I de a asigura o reședință principilor moștenitori Ferdinand și Maria, după un proiect al arhitectului ceh Karel Liman (1855-1929) și cu contribuția decoratorului vienez, Bernhard Ludwig.

Arhitectul șef al Pelișorului, Karel Liman, a respectat solicitările primite, inserând în arhitectura exterioară a construcției elemente germane „Fachwerk“, dar și câteva elemente românești – două turnuri acoperite cu olane de gresie colorată, asemănătoare turlelor bisericilor din Bucovina dar și ocnițe specifice Văii Prahovei sau elemente brâncovenești de delimitare spațială.

La 24 mai 1903, are loc inaugurarea construcției, iar în Actul inaugural, pictat de Maria pe pergament se arată: “Noi, Carol I, rege al României, clădit-am această casă alăturea de falnicul castel Peleș pentru iubiții noștri nepoți. Sfințită de biserică spre a aduce binecuvântarea cerului, noi, Ferdinand, principe al României cu Maria, principesă primit-am în această nouă clădire, cu inima recunoscătoare și plină de dragoste. Intrat-am cu ai noștri copii, Carol, Elisaveta și Maria, în anul mântuirii 1903, iar al domniei regelui Carol al 37-lea, în ziua de 24 maiu. Dat-i-am nume, Pelișor.”

Camera de Aur a Castelului Pelisor din Sinaia, locul in care a murit regina Maria.
Camera de Aur a Castelului Pelisor din Sinaia, locul in care a murit regina Maria.

Castelul Pelișor devenea astfel parte integrantă a ansamblului arhitectonic realizat de regele Carol I pe valea pârâului Peleș, alături de Castelul Peleș – reședința de vară a Casei Regale – , Casa Cavalerilor, Economatul, Casa Corpului de Gardă, Casa Arhitecților și Casa Grădinii.

Inaugurarea Castelului Pelișor a fost o sărbătoare la care a participat multă lume, numeroși localnici, monarhii și principii moștenitori, arhimandritul Nifon, personalități marcante din lumea politică și culturală a țării, ofițeri superiori ai Armatei.

Continuarea pe rador.ro.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Deschis în week-end
Meteo Chișinău
2,18
Cer acoperit de nori
Umiditate:88 %
Vint:6,17 m/s
Sun
2
Mon
1
Tue
1
Wed
1
Thu
5
Arhivă Radio Chișinău