DOCUMENTAR: Deținută politică la 15 ani. Cât să uiți și cum să ierți!?
-
11 Martie 2016 17:28
"Cât să uiți și cum să ierți!?" - Nina Moica si calvarul mărturisit al detenției politice", e titlul radiodocumentarului, episod al numeroaselor încercări ale semenilor noștri făcute in numele aflării adevărului și pentru ca istoria să nu se repete.
De câțiva ani încoace instituții și institute specializate depun eforturi concertate pentru a înlătura efectele unui legământ al tăcerii și al trecerii sub tăcere.
Punerea în libertate in anii 1963-1964 a deținuților condamnați pentru motive de ordin politic, oameni pe care justiția comunistă îi considerase vinovați de „infracțiuni împotriva securității statului“ nu a elucidat integral nici până azi dimensiunea ororilor sau a abuzurilor si nici numărul celor astfel reținuți.
Intre ei, mii, zeci de mii, sute de mii, Niculina Moica avea la arestare, în 1959, 15 ani și șapte luni! Și a reușit să-și spună povestea abia după 40 de ani de la eliberare.
Foto: Niculina Moica la vârsta de 15 ani. Sursa: arhiva personală.
Audio: Documentarul "Cât să uiți și cum să ierți!?" difuzat la Radio România Actualități joi, 10 martie 2016.
Câți oameni au trecut prin lagărele și pușcăriile comuniste?
Punerea în libertate a deținuților politici anticomuniști în 1963-1964 a fost un act politic important, consecință a ieșirii treptate, prudente și dificile de sub tutela URSS și a apropierii, moderate, de Occident.
E mai bine de o jumătate de secol de la un eveniment de o importanță politică deosebită: punerea în libertate a deținuților condamnați pentru motive de ordin politic, oameni pe care justiția comunistă îi considerase vinovați de„infracțiuni împotriva securității statului“. (Acestora li s-a adăugat un număr relativ restrâns de cetățeni condamnați în 1941, ca membri ai Gărzii de Fier, în timpul dictaturii antonesciene.)
Trei acte normative emise „în serie“ au reglementat eliberarea substanțială a imensei mase de „politici“: Decretul nr. 767/1963, urmat de Decretul nr. 176 și nr. 411, ambele din 1964. Este interesant faptul că un alt Decret, nr. 5/3 ianuarie 1963, emis deci la începutul anului, excludea, revenind totuși în chiar cuprinsul actului asupra excluderii totale, de la grațiere persoanele „care au încercat sau săvârșit infracțiuni care periclitează securitatea statului“ – (cf. Ion Bălan, Regimul concentraționar din România, 1945-1964, Fundația Academia Civică, 2000).
Nefiind publicate în Buletinul Oficial al RPR, textele Decretului nr. 767/1963, 176 și 411/1964 au rămas necunoscute. Nu există o explicație rațională a deciziei celor de la vârful partidului de a le fi pus sub pecetea secretului. Sau poate că decidenții au considerat că lucrul despre care nu se vorbește nu există.
Câți deținuți politici au fost eliberați prin aplicarea Decretului 767/1963 și a celorlalte două acte normative speciale din 1964? Au fost avansate diferite cifre. „Reorientarea politicii externe a coincis, după 1960, cu semnificative mutații în politica internă, în primul rând cu relaxarea regimului polițienesc. Închisorile politice au început să se deschidă în 1962, când au fost eliberați, după cifre oficiale, 1.304 detinuți, urmați în 1963 de alți 2.892 și în primele 4 luni ale lui 1964 de ultimii 464, mulți închiși după 1944, alții – legionarii – și mai de mult, din 1941“, consideră istoricul Vlad Georgescu (Istoria Românilor. De la origini până în zilele noastre, ediția a III-a, Editura Humanitas, 1992, p. 270). Așadar, 3.356, dacă ne raportăm strict la efectele celor trei decrete amintite. Numărul ne pare neverosimil, știind ce însemnau, în comunism, „cifrele oficiale“. Reputatul istoric Dennis Deletant propune alte cifre: „Numărul persoanelor condamnate la închisoare pentru infracțiuni «împotriva securității statului» (adică împotriva statului cu partid unic) era în ianuarie 1960 de 17.613. Prima scădere vizibilă s-a produs între ianuarie și decembrie 1963, când numărul s-a micșorat de la 16.327 la 13.017, mulți legionari fiind eliberați. În următoarele 12 luni, ca urmare a amnistiilor decretate de Gheorghiu-Dej în 1963 (nr. 5 și 767), numărul a scăzut la 9.333, iar în 1964 (nr. 176 din aprilie și nr. 411 din iulie) mulți dintre cei rămași au fost puși în libertate“ (cf. Teroarea comunistă în România. Gheorghiu-Dej și statul polițienesc, 1948-1965, traducere de Lucian Leuștean, Editura Polirom, 2001).
Decretele au fost de grațiere, nu de amnistie, comuniștii nu au amnistiat vreodată pe cineva, necum grupuri masive de „dușmani ai poporului“ care, în ochii regimului comunist, în special ai Securității, au rămas tot „dușmani“ și după eliberare.
Trebuie amendată și afirmația lui Vlad Georgescu privind „relaxarea regimului polițienesc“ după 1960. Eșecului conferinței celor patru mari puteri de la Paris (întreruptă în urma doborârii avionului-spion american U-2, pilotat de lt. Edgar Powers, intrat în spațiul aerian sovietic) i-a urmat continuarea relelor tratamente – în primul rând bătaia și înfometarea. La Gherla, în 1963, studentul Emanoil Mihăilescu, viitor arhitect, aflat în preajma eliberării, a fost dezbrăcat în pielea goală și bătut până la sânge cu cravașa de către lt. major Domokoș, ofițerul de contrainformații al închisorii, fiindcă i se găsise o hârtie și a refuzat să-l divulge pe cel care i-o dăduse. La Periprava, în 1960 (comandant, celebrul Ficior), Mirel Stănescu a fost bătut și obligat să smulgă cu dinții un fir de stuf pe care nu-l tăiase la recoltat, umilință pe care nu o poate uita. Și, fapt semnificativ, dacă grațierea din vara anului 1964 a marcat „sfârșitul unei epoci de teroare politică, însemnând un preț de zeci de mii de vieți omenești pentru români, în principal din rândurile elitei politice, economice și culturale din perioada precomunistă, instrumentul acelei terori, Securitatea, a rămas intact, nereformat și omniprezent. Securitatea, cu puternicul și ambițiosul ei șef, ministrul de Interne Alexandru Drăghici, numit pentru prima oară în acest post în 1952, a rămas o permanentă amintire a trecutului și o amenințare pentru viitor“ (D. Deletant, op. cit., p. 218).
O întrebare esențială: câți oameni au cunoscut ororile lagărelor de exterminare și ale pușcăriilor politice? Invocând numărul avansat în lucrarea Cu unanimitate de voturi, sentințe adnotate și comentate (autori Marius Lupu, Cornel Nicoară, Gheorghe Onișoru – FAC, 1997, p. 20-22) în temeiul materialelor din arhiva filialei AFDPR Iași, ca și cel comunicat de Constantin Ticu Dumitrescu, pe atunci președintele AFDPR, Romulus Rusan conchide: cifra de circa 600.000 de condamnări politice pare cea mai plauzibilă pentru actualul stadiu al cercetărilor, iar cifra internărilor administrative (estimate la o treime din numărul condamnărilor juridice) se ridică la 200.000 (Cronologia și geografia represiunii comuniste în România. Recensământul populației concentraționare – 1945-1989, FAC, 2007, p. 62). Aceasta – în afara țăranilor arestați pentru refuzul de a se înscrie în „colectivă“ (circa 80.000, după însuși Gheorghiu-Dej) ori pentru nedarea cotelor. Cu foarte mari dificultăți, cercetătorii Centrului Internațional de Studii asupra Comunismului din cadrul Memorialului Sighet au reușit să descopere 93.000 de fișe penale ale unor foști deținuți politici, în condițiile în care nici până astăzi nu sunt accesibile toate fondurile de arhivă.
Nici astăzi nu se știe câți oameni și-au găsit sfârșitul în cele nouă lagăre de exterminare de pe traseul Canalului Dunăre – Marea Neagră, unde, pe lângă condamnați, au muncit și „administrativi“, reținuți absolut arbitrar pe o perioadă între 12-60 de luni, fără proces, în urma deciziei unei „troici“ a Securității. Ce-l va fi determinat pe Gheorghiu-Dej, ajuns la apogeul puterii sale dictatoriale, să decidă eliberarea „politicilor“? Potrivit pastorului Richard Wurmbrand, punerea în libertate a deținuților s-a datorat „unui alt așa-zis «dezgheț» între Est și Vest“ și – ceea ce ignoram atunci – „unei veritabile schimbări de mentalitate din partea primului nostru ministru, Gheorghiu-Dej. După ce aderase ani la rând la dogma comunistă, el revine la credința copilăriei sale căreia mama sa îi rămăsese mereu fidelă. Dej fusese convertit de una dintre slujnicele sale și de unchiul acesteia, un bătrân cumsecade care îi vorbea adesea despre Biblie“ (Mes prisons avec Dieu, Ed. Casterman, Paris, 1969, trad. Al. Mihalcea). Este o opinie de-a dreptul naivă, nu foarte îndepărtată de părerea lui Gheorghe Apostol, înduioșat de cumsecădenia lui Dej.
Nu sentimentele lui Gheorghiu-Dej – care, în 1956, după revoluția budapestană, autorizase chiar folosirea armelor de foc împotriva eventualilor manifestanți împotriva regimului său – au dus la eliberarea inamicilor politici.
Acesta a fost un act politic important, consecință a ieșirii treptate, prudente și dificile de sub tutela „Marelui Frate“ și a apropierii, moderate, de Occident. Un moment deosebit în relațiile româno-sovietice, și așa tensionate, este publicarea Declarației cu privire la poziția PMR în problemele mișcării comuniste și muncitorești internaționale, faimoasa Declarație din aprilie 1964 care a iritat enorm Kremlinul. Spre a explica poziția României față de URSS și aliații acesteia, la Washington a fost trimis Gheorghe Gaston Marin, iar la Paris Ion Gheorghe Maurer. Economia românească avea nevoie de tehnologia Vestului, iar golirea pușcăriilor era un gest menit să întărească convingerea cancelariilor occidentale că România este altceva decât un stat bântuit de moștenirea stalinismului. Era de fapt o iluzie. Îndepărtarea de Moscova nu însemna și despărțirea de comunism. Adevăratele elite ale României, de la mari intelectuali la cei mai harnici dintre țărani, fuseseră distruse. Partidul unic devenise stăpânul necontestat, absolut al statului. Securitatea își va diversifica și rafina metodele, iar cei eliberați se vor convinge curând că schimbaseră pușcăria cu o închisoare generalizată la dimensiunile țării.
(Autori: ALEXANDRU MIHALCEA și MIREL STĂNESCU, foști deținuți politici).