Dificultățile provocate de perturbările din lanțurile de aprovizionare se atenuează; perspectivele privind semiconductorii sunt mai sumbre

  • 18 Decembrie 2021 19:40
Dificultățile provocate de perturbările din lanțurile de aprovizionare se atenuează; perspectivele privind semiconductorii sunt mai sumbre

În condițiile în care companiile, investitorii și autoritățile sunt îngrijorate de blocajele din porturi, de cheltuielile de transport și de deficitul de semiconductori, unii indicatori încep să semnaleze că perturbările din lanțurile globale de aprovizionare ar putea să se diminueze, deși perspectivele privind aprovizionarea cu cipuri pentru industria auto sunt mai sumbre, se arată într-o analiză realizată de Reuters, potrivit Agerpres.

Cel mai recent sezon de raportări financiare al companiilor a fost dominat de dificultățile din lanțurile globale de aprovizionare, mențiunile directorilor generali privind această problemă urcând cu 412% față de anul trecut, conform datelor băncii americane BofA.

Analiștii apreciază că următoarele luni vor arăta dacă blocajele prezic scenariul toxic al stagflației pentru economia mondială sau sunt doar un obstacol în calea redresării. Ele vor determina de asemenea cum vor evolua așteptările inflaționiste, politica monetară și câștigurile companiilor.

Estimările companiei IHS Markit arată că deficitul de cipuri va reduce cu cinci milioane producția globală de vehicule ușoare anul acesta, în timp ce unii producători auto avertizează că dificultățile s-ar putea resimți și în cea mai mare parte a anului viitor.

Totuși, directorul de achiziții al Toyota, Kazunari Kumakura, crede că perioada cea mai dificilă s-a încheiat.

Compania de gestionare a activelor Capital Group apreciază că producătorii auto care au anulat comenzile când s-au resimțit efectele pandemiei au fost apoi afectați de majorarea cererii pentru cipuri din partea industriei de jocuri și a sectorului de cloud computing, care s-au grăbit să achiziționeze semiconductorii disponibili.

"În condițiile în care sunt necesare patru luni pentru a produce cipuri pentru industria auto, situația se va corecta probabil până la finalul anului", apreciau analiștii de la Capital Group.

Deși furnizorii de cipuri din Malaezia estimează că pentru normalizarea pieței va fi nevoie de doi-trei ani, producătorii de semiconductori au majorat producția, vânzările în trimestrul trei din 2021 urcând la 145 miliarde de dolari, conform datelor Asociației industriei semicondutorilor.

Încetinirea economiei chineze ar putea atenua noi creșteri de prețuri ale materiilor prime, în timp ce agenția de evaluare Fitch apreciază că problemele de pe piețele imobiliare "au ca rezultat scăderea prețului minereului de fier".

De asemenea, Beijingul a adoptat măsuri pentru a contracara efectele creșterii prețurilor energiei, după ce întreruperile au afectat funcționarea minelor și a fabricilor. Măsurile au dus la creșterea prețului cărbunelui la un nivel ridicat record, afectând și prețurile metalelor.

Rata de vaccinare este ridicată în rândul țărilor cheie în producția de semiconductori, în special în Malaezia și Taiwan, astfel încât sunt puțin probabile întreruperi ale producției.

Analiștii de la UBS estimează că până în ianuarie 2022 ratele de vaccinare în Vietnam, Taiwan și Malaezia ar trebui să ajungă la 80%.

Jack Janasiewicz, de la Natixis, este optimist în privința lanțurilor globale de aprovizionare, atât timp cât pandemia este sub control.

"Dacă nu putem ține sub control pandemia, vom avea mereu aceste probleme, ele vor veni în valuri", a avertizat Janasiewicz.

Producătorii auto sunt nevoiți să fie creativi pentru a face față deficitului global de semiconductori, achiziționând cipuri direct de la producători, reconfigurând mașinile sau fabricându-le fără piesele care lipsesc.

Deși problema durează mai mult decât s-a estimat inițial, companiile auto, inclusiv Daimler și Volkswagen, trebuie să-și regândească strategiile de producție. În mod normal, producătorii auto cumpără piesele de la furnizorii majori, cum ar fi Bosch și Continental, care în schimb fac achiziții de la alte firme din lanțul de aprovizionare. În unele cazuri, asta a dus la o lipsă de transparență, susține Ondrej Burkacky, de la McKinsey.

"A fost un mod de gândire greșit, să crezi că poți alege între doi furnizori, dar adevărul este că ambii achiziționează cipurile produse de aceeași fabrică", a explicat Burkacky,

Situația se schimbă acum, susține directorul de achiziții al Daimler, Markus Schäfer. Producătorul mașinilor Mercedes-Benz a înființat o linie directă de comunicare cu toți furnizorii de cipuri, inclusiv din Taiwan, a anunțat acesta recent.

Șeful Volkswagen, Herbert Diess, vorbește despre "parteneriatele strategice" încheiate de compania sa cu producătorii de semiconductori din Asia.

Furnizorii de cipuri trebuie să fie tratați diferit, ținând cont de importanța lor strategică pentru industrie, apreciază Stefan Bratzel de la Center for Automotive Management.

"Vedem probleme care au apărut când firmele de cipuri sunt tratate ca orice alți furnizori și sunt oprite apelurile telefonice", a explicat Bratzel.

Și Burkacky susține că producătorii auto ar trebui să ia în considerare investiții directe în producție, sau contracte pe termene mai îndelungate, de peste 18 luni.

Între timp, dezvoltatorii de vehicule îi ajută pe producătorii auto să gestioneze deficitul de semiconductori.

Annette Danielski, director financiar al Traton, divizia de camioane a Volkswagen, a explicat că firma încearcă să modifice sistemele de control. "Dacă schimbi softul, poți utiliza mai puțin semiconductori, realizând aceeași funcționalitate", a declarat Danielski.

Daimler se bazează pe un nou design la unitățile de control, și în loc să folosească un anume cip, pot fi utilizate produse alternative, în eventualitatea unor probleme de aprovizionare, a explicat Schäfer.

Această idee fusese lansată de producătorul de vehicule electrice Tesla, care s-a descurcat mai bine decât alte companii auto în timpul crizei provocate de lipsa semiconductorilor.

Compania americană General Motors (GM) a anunțat că lucrează cu producători de cipuri, cum ar fi Qualcomm, STM și Infineon, pentru a dezvolta microcontrolere care combină câteva funcții controlate anterior de cipuri individuale.

"Încercăm să creăm un ecosistem mai rezilient, mai extins și întotdeauna disponibil", a declarat un purtător de cuvânt al companiei.

Unii producători auto fac stocuri de mașini. Întreaga mașină este fabricată, cu excepția piesei care lipsește, și poate fi apoi finalizată relativ ușor când aceasta apare. În alte cazuri, mașinile sunt livrate fără anumite funcții controlate de cipuri.

De asemenea, semiconductorii sunt păstrați pentru vehiculele de calitate ridicată, cum ar fi mașinile electrice, în timp ce clienții așteaptă mult timp pentru modele mai ieftine, echipate cu motoare cu combustie internă.

Încet, această strategie își atinge limitele. Recent, Volkswagen a trebuit să oprească temporar producția de mașini electrice la fabrica sa din Zwickau, Germania.

Încă nu este clar cum vor funcționa aceste strategii.

"Nota de plată va fi prezentată la mijlocul au la finalul anului viitor, când vom vedea cine a ieșit cu bine din criză și cine nu s-a descurcat prea grozav", a apreciat Burkacky. 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Matinal cu Victoria Cușnir și Sergiu Scânteian
Meteo Chișinău
12,74
Cer senin
Umiditate:99 %
Vint:2,06 m/s
Thu
17
Fri
11
Sat
12
Sun
15
Mon
15
Arhivă Radio Chișinău