Dan Perciun, îngrijorat de rezultatele testului PISA. Soluțiile propuse de Ministrul Educației și Cercetării
-
18 Decembrie 2023 13:44
Fiecare al doilea elev din R. Moldova nu atinge nivelul minim de competențe la citire, lectură, matematică sau știință, arată rezultatele testului PISA - un program internațional care evaluează o dată la câțiva ani competențele practice ale elevilor. Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a spus într-un interviu la Radio Chișinău, că „este o situație alarmantă”, informează Radio Chișinău.
Rezultatele testului PISA arată că elevii din școlile mai mari au performanțe semnificativ mai bune decât cei din școlile mici, cu deficit de cadre didactice, condiții de învățământ și nivel de concurență diferit, spune ministrul Educației Dan Perciun.
Rezultatele testului mai arătă că elevii din mediul urban au înregistrat performanțe superioare celor din mediul rural. De asemenea, fetele au obținut rezultate mai bune decât băieții.
„Avem aproximativ 50% din toți copii în jur de 15 ani, care nu ating acele nivele minime de competență despre care vorbește testul PISA. Testarea este un examen internațional care a fost aplicat în 81 de țări și care evaluează în ce măsură tinerii de 15 ani dezvoltă competența la matematică, citire și științe. Elevii din Rep. Moldova au înregistrat rezultate mai bune atunci când au fost testați pentru prima dată, în anul 2009, dar în același timp, avem în continuare un decalaj mare față de țările înalt dezvoltate, pe care trebuie să îl recuperăm. Se întâmpină dificultăți în rezolvarea unor exerciții mai sofisticate la matematică și la capitolul citire – pot citi, dar întâmpină dificultăți în a răspunde la întrebări sau în formularea anumitor concluzii pe marginea textelor pe care le citesc. Noi totuși vorbim de 15 mii de copii, care în fiecare an cu siguranță nu-și ating potențialul și asta este marea tragedie și tristețe. Noi vorbim despre un potențial ratat al nostru, ca și societate pentru că e jumătate – un număr enorm și noi ne plângem că nu avem specialiști, în condițiile în care avem aici mulți tineri care ar fi putut să facă un colegiu sau o școală profesională și după aia să lucreze pe piața din Rep. Moldova, ceea ce nu funcționează astăzi și fapt la care trebuie să medităm și pe care trebuie să-l schimbăm”, a declarat Dan Perciun.
În contextul acestor constatări îngrijorătoare, ministrul Dan Perciun spune că o soluție ar fi inclusiv crearea unei rețele de școli model și investiții semnificative în instituțiile de învățământ, până la 2 milioane de euro.
„Soluția pe care noi o vedem este crearea unei rețele de școli model, câte una în fiecare raion, școli mai mari, mai bine dotate în care să investim până 2 milioane de euro. Urmează anul viitor să pornim reparațiile în primele 5 instituții de învățământ, am securizat cam 20 de milioane din cele 75 de milioane care sunt necesare. Inclusiv să oferim părinților o alocație financiară, de până la 1000 de lei în momentul în care fac tranziția. Credem că această alocație o să rezolve două probleme - o să încurajeze părinții să schimbe instituția de învățământ, pe de altă parte o să rezolve un pic din problemele socioeconomice cu care se confruntă familia. Totodată, în anul viitor 70 de autobuze o să ajungă în Rep. Moldova din luna septembrie și lucrăm asupra posibilităților de a oferi prânzuri gratuite, prin dimensiunea de a oferi un stimulent în plus, dar și a rezolva un aspect social”, a spus Dan Perciun.
Menționăm că, testul PISA evaluează competențele elevilor la citire/lectură, matematică și științe, iar Republica Moldova a aderat la acest program în 2009.