Cum poți afla câți ani și bani ai acumulat pentru pensia de stat
-
17 August 2021 11:42
Fiecare persoană poate accesa sistemul Informațional ACCES CPAS pentru a afla detalii despre stagiul de cotizare, dar și care ar urma să fie cuantumul pensiei pe care ar urma să o primească. Sitemul reprezintă o soluție informațională pentru fiecare persoană asigurată care permite verificarea online a stării contului personal de asigurări sociale. Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a anunțat că recent a fost lansată o nouă versiune a sistemului informațional ACCES CPAS, care oferă mai multe posibilități de accesare și vizualizare a stării contului personal de asigurări sociale, informează Bizlaw.md.
Potrivit sursei citate, Indiferent de faptul în care domeniu activează cetățeanul și în câte locuri de muncă își desfășoară activitatea, toată informația despre achitarea contribuțiilor de asigurări sociale pentru perioada de după 1 ianuarie 1999 declarată de angajator, se înscrie în conturile personale ale persoanelor asigurate.
Totodată, în contul personal se acumulează și informația cu privire la :
- raporturile de muncă (angajarea/eliberarea de la serviciu, suspendarea contractului de muncă, activitatea de muncă realizată în perioada de până la 1 ianuarie 1999, scanată din carnetul de muncă în baza Hotărârii Guvernului nr. 426/2018);
- suma prestațiilor de asigurări sociale acordate de către CNAS (pensiilor, indemnizațiilor de maternitate, indemnizațiilor adresate familiilor cu copii, indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, ajutorului de somaj) .
Fiecare persoana angajată, vizualizând datele contului personal, obține posibilitatea de a verifica dacă angajatorul achită contribuțiile de asigurări sociale și declară corespunzător mărimea salariului.
Datele contului personal servesc temei pentru stabilirea pensiilor și prestațiilor de asigurări sociale, inclusiv indemnizațiilor de incapacitatea temporară de muncă.
Astfel, până la completarea cererii de acordare a pensiei sau indemnizației solicitanții au posibilitatea de a verifica care este starea contului personal și corectitudinea reflectării datelor privind contribuțiile calculate și achitate la bugetul asigurărilor sociale de stat.
Pentru a obține parola de acces la SI ”ACCES CPAS” este necesar de respectat următorii pași:
1. vă adresați la oricare subdiviziune teritorială a CNAS;
2. prezentați documentul de identitate;
3. primiți loginul și parola de acces la sistemul informațional.
Este important de menționat că persoanele fizice, care dețin semnătură electronică sau mobilă, pot accesa datele din contul personal prin intermediul serviciului MPass fără a se deplasa la structura teritorială a CNAS pentru a primi parola de acces.
Parola de acces la contul curent poate fi solicitată individual de către fiecare persoană asigurată sau prin intermediul angajatorului. Pentru situațiile în care persoana a pierdut parola primită anterior, aceasta poate primi parola restabilită doar adresându-se individual la Casa Teritorială de Asigurări Sociale (CTAS) sau la CNAS pe adresa: mun. Chișinău, str. Gheorghe Tudor, 3.
Accesul la sistem se poate efectua de pe orice dispozitiv conectat la Internet, accesând pagina oficială www.cnas.md, bannerul ACCES CPAS și ”ACCES CPAS” oferă posibilitatea vizualizării și imprimării informației acumulate la contul personal pentru toată perioada de activitate realizată după 1 ianuarie 1999. Contul personal se actualizează lunar. Informația contului este confidențială, de aceea interacțiunea între sistemul informațional ACCES CPAS și utilizator este protejată printr-un șir de prevederi normative ale securității informaționale, iar parola de acces se eliberează posesorului strict contra semnătură.