Cum a ajuns o româncă, marinar pe YAHTUL unui șeic din Qatar

  • 08 Martie 2017 12:38
Cum a ajuns o româncă, marinar pe YAHTUL unui șeic din Qatar

A terminat o facultate cu profil economic la Cluj-Napoca, iar viitorul i se prefigura printre cifre. Viața a dus-o însă, pe Anda Măgherușan, în Qatar, unde este marinar pe yahtul unui șeic, o meserie bărbătească, grea, dar care îi oferă multe satisfacții tinerei de 31 de ani, din Bistrița.

Anda Măgherușan, din Bistrița, a absolvit, în 2008, Facultatea de Studii Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, iar viitorul i se prefigura în finanțe, printre cifre. Un an mai târziu, Anda a ales să fie e marinar, o meserie care, deși mult mai grea, i-a oferit și satisfacții pe măsură, fiind angajată în prezent pe yahtul unui șeic din Qatar, transmite MEDIAFAX.

După terminarea facultății, Anda Măgherușan a lucrat o perioadă scurtă ca ghid turistic, apoi a plecat la Nisa, cu CV-ul în mână, susținând că este dornică de muncă și de explorare. Așa a primit primul job pe un yaht privat de 45 de metri, cu echipaj olandez și spaniol, compus din 10 membri.

Totul se întâmpla în 2009, când a învățat ABC-ul marinăriei, la început fiind simplu marinar, care ajuta la manevrarea parâmelor.

Cum a ajuns o româncă, marinar pe YAHTUL unui șeic din Qatar

„Fiind prima experiență, a fost greu, cu multe provocări, practic am învățat ABC-ul marinăriei. Am început ca simplu marinar de punte, ajutând la manevrarea parâmelor de legătură pe punte la amararea yahtului. Am luat lecții de navigație în timpul trecerii Atlanticului, cu multe ore de cart pe puntea de comandă și, cel mai important, am învățat cum are loc conviețuirea cu alți oameni de alte naționalități, în contextul unei vieți de 24 de ore din 24, 7 zile din 7, împreună. Fiecare cabină unde dormeam era cu două paturi, deci toleranța și înțelegerea diferențelor dintre mentalități este principalul criteriu pentru a putea practica această meserie”, a povestit, pentru MEDIAFAX, românca marinar pe yahtul unui șeic arab.

Potrivit acesteia, răul de mare a fost și este un impediment într-o astfel de meserie, dar e un preț prea mic de plătit pentru toate locurile și oamenii întâlniți, despre care mărturisește că nu și-ar fi închipuit că există.

„Cursurile de navigație făcute la Rotterdam și cele în domeniul ospitalității și a cunoașterii vinurilor m-au ajutat să urc în funcție și să ajung să navighez pe Marea Chinei de Sud, o parte a Pacificului, în Marea Caraibelor și nord estul Americii de Sud. Timp de doi ani am lucrat pe un yacht tip charter care se închiria pe enorm de mulți bani unora dintre cei mai bogați oameni din lume și vedetelor de film, majoritatea cu dorințe extravagante, dar mereu civilizați. După 16 ore de muncă eram răsplătiți fiecare cu un bacșiș generos și cu experiențe diferite în palmares. Și în cazul acesta, toleranța este prima condiție”, a explicat Anda.

Cum a ajuns o româncă, marinar pe YAHTUL unui șeic din Qatar

Anda Măgherușan a povestit că muncește foarte mult, iar în meseria pe care o practică nu se face diferență între femei și bărbați, nefiind loc „de smiorcăieli, fragilitate sau orice fel de scuză”.

„Meseria de marinar, pe cât este de interesantă, pe atât e și de grea. La început nu credeam că va fi atât de greu din punct de vedere psihologic să practic o meserie de bărbați și, mai ales, să răspund criteriilor de profesionalism și de satisfacere a cerințelor de lucru. Responsabilitățile și orele lungi de muncă au fost exact la fel ca cele ale unui bărbat, nu se face niciodată diferență de sexe. Nu este loc de smiorcăieli, fragilitate sau orice fel de scuză. Am avut parte de misoginism și discriminare, începând de la glume legate de puterea fizică, de exemplu, când trebuia să aduc parâmele foarte grele înapoi pe punte, până la navigația în sine pe punte unde, dacă este văzută o femeie, mereu va fi un bărbat cu îndoieli. Dar nu m-am lăsat niciodată intimidată, dimpotrivă m-am ambiționat mai mult”, a povestit Anda Măgherușan corespondentului MEDIAFAX.

Românca susține că dorința de a avea o familie și un cămin nu prea e o opțiune atunci când alegi o astfel de slujbă, fiind mereu un sacrificiu de făcut la mijloc, însă ea și-a asumat acest lucru.

Cum a ajuns o româncă, marinar pe YAHTUL unui șeic din Qatar

„Îmi iubesc meseria, tocmai pentru că e atât de diferită și nici o zi nu seamănă cu alta. Și chiar prefer să lucrez într-un domeniu dominat de bărbați, chiar dacă am parte de glume răutăcioase câteodată”, a susținut românca.

În prezent, Anda Măgherușan lucrează pe un yaht privat de 53 de metri, format din echipaj internațional cu 13 oameni la bord, aparținând familiei regale a Qatarului, mai exact a unuia dintre șeici. Poziția sa este de șefă a stewardeselor, fiind responsabilă de o echipă de 4 fete de pe continente diferite. Responsabilitatea româncei este să le organizeze celor patru programul de muncă, să se ocupe de aprovizionarea echipajului, de programarea și organizarea posibilelor excursii făcute cu proprietarii în porturile unde ajunge yacht-ul. Anda lucrează direct cu bucătarul pentru a oferi un prânz sau o cină, sau orice dorește oaspetele yahtului.

„Noi suntem pregătiți să putem oferi aproape orice. Practic, este un fel de hotel de 7 stele plutitor. Yacht-ul este amarat în Beirut, Libanul fiind o țară deosebit de interesantă. Urmează să avem sezonul de vară pe Marea Mediterană, punctele fierbinți fiind Coasta de Azur a Franței, Coasta Amalfi a Italiei și, desigur, Insulele Baleare. Munca la bord este foarte sistematizată, disciplina este la ordinea zilei. Când oaspeții nu sunt la bord, programul de muncă este de la 8 dimineață până la ora 17, după care programul este liber. Suntem în port cam 80 la sută din timp, doar că locuim toți împreună, ieșim, mâncăm împreună”, a precizat Anda Măgherușan.

Contractul de muncă al Andei este pe un an, dar cu maximă libertate de a pleca oricând.

Echipajul yahtului e format din comandant, primul în funcție, responsabil de conducerea navei și a echipajului, un căpitan, ofițer, doi marinari, bucătar, inginer șef și secund, șefa stewardeselor și încă 4 stewardese.

Cum a ajuns o româncă, marinar pe YAHTUL unui șeic din Qatar

„Fiecare are atribuțiile lui de muncă, dar o cunoaștere generală a navigației este necesară pentru toți, în caz că intervine ceva neprevăzut. Atitudinea calmă și profesională este, probabil, cel mai important criteriu de a continua în această meserie și de a progresa. Mă bucur nespus pentru alegerea făcută în 2009, m-a ajutat să îmi deschid mintea și să privesc lumea cu alți ochi, poate cu ochi mai buni. Frumosul este peste tot și mereu aleg să văd partea plină a paharului, cred că asta a fost lecția cea mai importantă până acum învățată din această meserie de marinar”, a mai spus românca.

Tags

Alte Noutati

LIVE
Meteo Chișinău
4,4
Cer acoperit de nori
Umiditate:99 %
Vint:1,54 m/s
Sun
3
Mon
1
Tue
1
Wed
3
Thu
3
Arhivă Radio Chișinău