Construcția autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, modernizarea Aeroportului Chișinău, printre prioritățile Ministerului Infrastructurii pentru următorii ani. Expert economic: Autoritățile ar trebui la început să se axeze pe proiectele mici

  • 14 Septembrie 2023 13:05
Construcția autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, modernizarea Aeroportului Chișinău, printre prioritățile Ministerului Infrastructurii pentru următorii ani. Expert economic: Autoritățile ar trebui la început să se axeze pe proiectele mici

Construcția autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, modernizarea Aeroportului Chișinău, reconstrucția portului de la Giurgiulești și construcția podurilor noi peste Prut și Nistru. Toate astea se regăsesc în planul Ministerului Infrastructurii pentru următorii ani și se referă la proiectele mari planificate de autorități. Ministrul Andrei Spînu, care a prezentat astăzi prioritățile respective, a subliniat însă că banii din bugetul de stat nu sunt suficienți pentru aceste lucrări ambițioase care ar necesita costuri de miliarde de euro. Expertul economic Viorel Chivriga consideră binevenite obiectivele anunțate de Andrei Spânu, dar spune că autoritățile ar trebui la început să se axeze pe proiectele mici, necesare, în special, pentru localitățile rurale, transmite Radio Chișinău.

Planul de reconstrucție prezentat de Andrei Spânu conține 5+1 priorități. Primele cinci se referă la drumuri europene, transport feroviar și naval european, transport rutier modern, apă pentru toate localitățile din Rep. Moldova și localități dezvoltate prin satul european. Iar prioritatea +1 ține de proiectele mari, a subliniat ministrul.

„1. Construirea autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa. Cale ferată de înaltă viteză, pe ecartament european care să conecteze București-Chișinău și Chișinău-Odesa. Modernizarea Aeroportului Chișinău. Reconstrucția portului de stat de la Giurgiulești. Și ultimul – podurile noi peste Prut și Nistru”, a spus Spînu.

Ministrul a subliniat însă că banii din bugetul de stat nu sunt suficienți pentru aceste lucrări ambițioase. Cifrele enumerate de Andrei Spânu ajung la miliarde de euro.

„Tocmai din acest motiv, noi insistăm în a spune că unica cale corectă în dezvoltarea țării este integrarea europeană. Doar aproprierea de integrarea europeană poate să aducă aceste resurse necesare pentru dezvoltarea despre care am vorbit mai sus”, a declarat ministrul.

Potrivit ministrului Andrei Spânu, termenele de execuție pentru implementarea proiectelor mari, ar fi în medie între 7 și 10 ani pentru fiecare dintre ele.

Expertul economic, Viorel Chivriga, consideră binevenite obiectivele anunțate de Andrei Spânu, dar spune că autoritățile ar trebui să se axeze inițial pe proiectele mici, precum rețelele centralizate de canalizare, aprovizionarea cu apă și construcția drumurilor de calitate.

„Cred că sunt niște direcții care pot fi considerate prioritare, dar trebuie dialogată și sanitația, în special canalizarea, la care trebuie să pretindă fiecare cetățean în parte. WC-uri în curte ține de trecut.  Oamenii au nevoie de proiecte mici, acre să ridice calitatea vieții, în special în localitățile rurale…Oamenii au nevoie de câteva lucruri esențiale. Dacă ele nu sunt, oamenii pleacă din localitate, migrează pe teritoriul țării sau peste hotare”, a comentat Chivriga.

Expertul mai crede că autoritățile trebuie să se concentreze pe reconstrucția școlilor și instituțiilor medicale la standarde europene și să sporească activitățile economice pentru a facilita crearea locurilor de muncă.

Tags

Alte Noutati

LIVE: MUZICĂ
Meteo Chișinău
17,18
Cer senin
Umiditate:28 %
Vint:2,57 m/s
Fri
14
Sat
15
Sun
13
Mon
13
Tue
16
Arhivă Radio Chișinău