Comisarul european pentru Transporturi subliniază avantajele unei cooperări și mai strânse între România, Ucraina și R. Moldova: Va crește capacitatea rutelor terestre către porturile dunărene și portul Constanța
-
25 Septembrie 2023 17:38
Comisia Europeană va lansa marți, 26 septembrie, un nou apel de propuneri în cadrul Mecanismului de Interconectare a Europei iar Ucraina și Republica Moldova vor putea pentru prima dată să solicite finanțare pentru proiecte de infrastructură aflate de-a lungul culoarelor de solidaritate respectând aceleași principii ca oricare alt stat membru UE, fără a mai avea nevoie de parteneri din blocul european, a anunțat comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, transmite caleaeuropeana.ro.
Aceasta a susținut o conferință de presă alături de vicepremierul Ucrainei Oleksandr Kubrakov însărcinat cu reconstrucția țării.
”Atunci când am lansat culoarele de solidaritate, 2 milioane de tone din exporturile ucrainene de cereale, semințe oleaginoase și produse conexe au fost transportate prin intermediul acestora. În luna august a acestui an, această cifră a fost de 4 milioane de tone. Am avut provocări – blocaje, capacitate limitată, costuri logistice mai mari. Dar am avut și parteneri; parteneri care au dat dovadă de angajament și – cel mai important – de solidaritate. Solidaritatea a dus la o cooperare fără precedent între România și Republica Moldova, de exemplu, pe segmentul Dunării”, a evidențiat Vălean, fără a uita să menționeze rolul-cheie jucat de Franța în definirea ajutoarelor de navigație pentru a îmbunătăți siguranța și capacitatea de-a lungul canalului Sulina din România și, mai recent, în formarea navigatorii de barje.
În viziunea comisarului european pentru Transporturi, ”o cooperare și mai strânsă între Ucraina, România și Moldova, în special în ceea ce privește simplificarea procedurilor de control la frontieră, va crește, de asemenea, capacitatea de-a lungul rutelor terestre către porturile dunărene și portul Constanța”.
”Le sunt recunoscătoare tuturor celor implicați pentru angajamentul lor de a crește capacitatea portului Constanța prin identificarea de dane suplimentare pentru transbordarea cerealelor și prin îmbunătățirea modului în care este gestionat accesul la port, plus traficul în port”, și-a exprimat recunoștința Vălean.
Eforturile în această direcție au căpătat o altă valență în contextul în care Rusia s-a retras din Inițiativa privind exportul de cereale prin Marea Neagră, astfel că aceste culoare ale solidarității au devenit singura rută disponibilă pentru importul și exportul cerealelor din Ucraina.
Așadar, între mai 2022 și august 2023, solidaritatea a permis Ucrainei să exporte peste 53 de milioane de tone de produse agricole, inclusiv aproximativ 48 de milioane de tone de cereale, semințe oleaginoase și alte produse conexe.
Comisia Europeană estimează că aceste exporturi au adus Ucrainei un venit total de aproximativ 38 de miliarde de euro.
În același timp, Ucraina a importat aproape 34 de milioane de tone de bunuri prin intermediul culoarele solidarității- cu o valoare de aproximativ 70 de miliarde de euro.
Adina Vălean a mai spus că executivul european dorește ”să asigure viitoarea integrare a sistemelor feroviare ucrainene în sistemul de transport al UE prin implementarea ecartamentului standard european, cu scopul de a avea o conexiune feroviară de la Lviv la Iași și mai departe la Chișinău”.