CNAS: Neprezentarea carnetelor de muncă pentru scanare lipsesc viitorii beneficiari de pensie de posibilitatea de a solicita online acest drept
-
25 Septembrie 2018 16:32
Doar o treime dintre agenții economici notificați de Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) au prezentat carnetele de muncă ale angajaților pentru a fi scanate. De ce este nevoie ca acestea să fie digitalizate și ce riscă cei care nu se conformează spune președinta CNAS, Laura Grecu, într-un interviu oferit pentru bizlaw.md
Activitatea de scanare a carnetelor de muncă a fost reglementată prin prevederile Hotărârii Guvernului nr. 426 din 15 mai 2018 cu privire la unele aspecte ce țin de evidența stagiului de muncă și la abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 1449 din 24 decembrie 2007. Potrivit acestor prevederi, Casa Națională de Asigurări Sociale se obligă să scaneze informația din carnetele de muncă, iar angajatorii se obligă să prezinte carnetele de muncă ale angajaților pentru a fi scanate.
Una din prevederile Hotărârii Guvernului prenotate a fost prezentarea de către CNAS pentru publicare în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a unui grafic de prezentare de către agenții economici a carnetelor de muncă. În listele publicate au fost incluși peste 45 mii de agenți economici.
În prezent, la structurile teritoriale ale CNAS au prezentat carnetele de muncă ale angajaților pentru scanare peste 15,5 mii de angajatori care au depus aproximativ 335 mii de carnete de muncă pentru 170 mii de angajați.
Laura Grecu spune că pentru categoriile de agenți economici care nu se conformează prevederilor Hotărârii Guvernului nu sunt prevăzute careva sancțiuni administrative, dar angajatorii urmează să cunoască că neprezentarea datelor pentru scanare este în detrimentul viitorului beneficiar de pensie care nu avea posibilitatea să solicite online dreptul la pensie.
Scanarea datelor din carnetele de muncă se efectuează în scopul completării conturilor personale de asigurări sociale cu informația privind stagiul de muncă realizat până la 1 ianuarie 1999, care va servi drept temei pentru stabilirea pensiilor pentru viitor, dat fiind faptul că la etapa actuală în conturile personale ale asiguraților se conține informația cu privire la stagiul de cotizare și venitul asigurat realizat după 1 ianuarie 1999.
Pentru această perioadă nu se mai prezintă careva documente suplimentare la stabilirea pensiei. Pe parcursul ultimelor perioade în cadrul CNAS au fost realizate un șir de activități importante ce țin de modernizarea serviciilor prestate. Urmare a scanării carnetelor se preconizează automatizarea procesului de solicitare și de confirmare a dreptului la pensie în regim online.
Adică, aplicația e-Cerere disponibilă în prezent pentru solicitarea indemnizațiilor adresate familiilor cu copii (indemnizația unică la naștere, indemnizația pentru îngrijirea copilului până la 3 ani și respectiv 1,5/2 în cazul persoanelor neasigurate, indemnizația paternală), disponibilă prin intermediul paginii web a CNAS accesând banerul e-Cerere, ulterior va putea fi extinsă cu cerere de acordare a pensiei.
Graficul de prezentare de către angajatori a carnetelor de muncă
Sursa: bizlaw.md