CNA contestă un proiect de lege promovat de Ministerul Transporturilor în domeniul aeronautic
-
03 Ianuarie 2017 17:34
Un proiect de lege care își propune drept scop să stabilească standarde de securitate aeronautică și norme pentru protecția aviației civile împotriva actelor de intervenție ilicită provoacă îngrijorarea experților anticorupție. Documentul abundă în prevederi care ar acorda atribuții excesive Autorității Aeronautice Civile (AAC), creând riscuri de corupție în această instituție.
Concluzia aparține inspectorilor Direcției legislație și expertiză anticorupție din cadrul Centrului Național Anticorupție.
Potrivit expertizei elaborată de aceștia, numărul excesiv de discreții acordate prin proiectul de lege Autorității Aeronautice provoacă îngrijorări referitor la implementarea securității aeronautice în mod echitabil. De asemenea, există multe riscuri în legătură cu interpretarea normelor exclusiv la latitudinea Autorității, ceea ce pe termen lung ar putea avea consecințe grave asupra sectorului securității, relatează portalul Anticorupție.md
Astfel, exerții au observat că proiectul de lege conține multe prevederi generaliste care pot fi utilizate în detrimentul interesului public prin interpretarea abuzivă a acestora, respectiv sunt inacceptabile, în special în domeniul aeronautic.
„Există riscul ca Autoritatea să stabilească condiții personalizate sau adaptate unor operatori aeroportuari în vederea obținerii unor favoruri sau beneficii de la aceștia sau să aplice derogări nefondate, la fel din interese personale sau de grup. Derogările de la legi denotă un risc sporit de coruptibilitate, deoarece sunt adaptate necesităților unor persoane sau grupuri concrete. Prin urmare, derogărilor de securitate trebuie acordată o atenție deosebită pentru a exclude aplicarea legii la latitudinea Autorității”, atenționează inspectorii Direcției legislație și expertiză anticorupție din cadrul Centrului Național Anticorupție.
Potrivit experților, referința la „modul stabilit de Autoritatea Aeronautică Civilă”, formulare care se repetă de mai multe ori în proiectul de lege, este generatoare de coruptibilitate, ori nu este cert actul prin care se vor stabili condițiile, cerințele, procedurile, precum și instituția care le va aproba.
Precizăm că acesta nu este primul proiect care se referă la domeniul aeronautic și care primește aviz negativ din partea CNA din cauza riscurilor de corupție. În octombrie 2016, portalul Anticorupție.md scria despre un nou regulament privind ajutorul de stat acordat aeroporturilor și companiilor aeriene proaspăt înființate, elaborat de Consiliul Concurenței.
În viziunea CNA, însă, s-ar dori, între altele, promovarea intereselor financiare ale Aeroportului Internațional Chișinău, care a fost concensionat și beneficiază deja de investiții pentru exploatare, precum și a intereselor companiei Fly One, despre care Anticoruptie.md a scris că este afiliată ministrului Justiției Vladimir Cebotari.