Circa 33.000 de copii au cerut consiliere la Telefonul Copilului. Sentimentul de singurătate și hărțuirea, printre cele mai frecvente probleme cu care se confruntă
-
04 Iunie 2019 15:35
Pe parcursul a 5 ani de activitate a Serviciului de asistență telefonică gratuită pentru copii 116-111, specialiștii psihologi au consiliat 32.974 de persoane din toată țara (26 171 apeluri unice și 6 803 apeluri repetate), printre care: 21 897 de copii și 4 274 de părinți/îngrijitori, vecini, rude, etc. La fel, circa 2059 de copii victime a violenței neglijării, exploatării sau traficului au primit asistență din partea psihologilor serviciului „Telefonul Copilului”.
Printre problemele adresate specialiștilor de către copii sunt: comunicarea defectuoasă cu părinții sau rudele apropiate, probleme de relaționare între semeni, hârțuire în școală sau în cercul de încredere, lipsa de comunicare și sentimentul de singurătate, probleme emoționale, subiecte de sexualitate, cazuri de violență, neglijare, exploatare sau trafic al copilului.
Informația recepționată la Telefonul Copilului privind cazurile suspecte a copiilor în situații de risc este expediată prin intermediul Fișei de sesizare a cazului către autoritatea tutelară locală (primarii de sate, comune și orașe) sau autoritatea tutelară teritorială (Direcțiile asistență socială și protecție a familiei/Direcția municipală pentru protecția copilului Chișinău).
De serviciile „Telefonul Copilului” au beneficiat și persoanele adulte care se informează despre: servicii alternative de protecție, modul de obținere a ajutorului material, drepturile copilului și obligațiunile părinților în raport cu copiii etc.
„Scopul nostru este ca toți copii din Republica Moldova să cunoască despre acest număr, să sune și să vorbească despre problemele cu care se confruntă, să se informeze despre drepturile lor și modalitățile prin care acestea pot fi realizate și apărate. Iar noi, specialiștii în domeniu, să intervenim la timp ca să prevenim situațiile de criză în care sunt implicați copii”, a declarat secretarul de stat în domeniul asistenței sociale, Viorica Dumbrăveanu.
„Copiii au nevoie de hrană emoțională, de protecție, afecțiune exprimată în cuvinte și comportamente pozitive din partea adulților. La Telefonul copilului ascultăm copiii și îi încurajăm să exploreze lumea în siguranță și să cunoască ca orice problemă are o soluție”, a subliniat Svetlana Nichitovschi-Moisa, manager „Telefonul Copilului”.
Amintim că „Telefonul Copilului” 116 111 este un serviciu telefonic de asistență gratuită pentru copii, care și-a început activitatea la 4 iunie 2014, fiind gestionat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și implementat de AO „CNFACEM”. Telefonul Copilului oferă suport emoțional atât copiilor, cât și părinților aflați în dificultate și de informare în domeniul drepturilor și protecției copilului. Serviciul activează non-stop, apelul este gratuit, confidențial și anonim. Acesta dispune și de mijloace de comunicare pe internet: skype: TelefonulcopiluluiMoldova116111 și pagina web: www.telefonulcopilului.md.
Telefonul Copilului operează cu număr pan-european 116 111, accesibil în 28 state UE. În lume există 193 de linii telefonice pentru copii în 146 țări, acestea fiind parte a unei rețele globale, cunoscute sub denumirea de Child Helpline International Foundation. Din noiembrie 2018, Telefonul Copilului din Republica Moldova a devenit parte a acestei rețelei internaționale.