Cea mai mare sumă plătită pentru un kilometru de autostradă în România. Cel mai dificil tronson montan al Autostrăzii Unirii a fost atribuit
-
18 Iulie 15:41
Grupul de firme de construcții UMB va proiecta și executa cel mai dificil lot montan din Autostrada „Unirii” A8. Oferta UMB, de aproape 1,17 miliarde de euro, a fost declarată câștigătoare.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNRI) anunță că a atribuit, vineri, Asocierii SA&PE CONSTRUCT S.R.L (Lider Asociere) -Euro-Asfalt d.o.o. -TEHNOSTRADE S.R.L. SPEDITION UMB S.R.L. contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2B Grințieș-Pipirig al Autostrăzii ,,Unirii”-A8, scrie Hotnews.md.
SA&PE, Spedition UMB, Tehnostrade, toate trei sunt firme din grupul omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, cel mai prolific constructor de drumuri din ultimii ani din România.
Euro-Asfalt este o companie de construcție din Bosnia-Herțegovina, aceeași cu care UMB a intrat în asociere pentru a realiza celebrele tuneluri lipsă de pe A1 Margina – Holdea.
1,17 miliarde de euro pentru 31,5 kilometri
Contractul pentru lotul cu o lungime de 31,5 kilometri din județul Neamț a fost atribuit Asocierii pentru o ofertă de 5,97 miliarde lei (fără TVA) și poate fi semnat dacă în 10 zile nu se depun contestații. În euro, suma înseamnă circa 1,17 miliarde de euro, adică un cost per kilometru de aproape 38 de milioane de euro. Este cea mai mare sumă pentru un kilometru de autostradă atribuit vreodată în România.
Termenul de realizare este de 54 de luni (14 luni proiectare și 40 execuție).
„Odată cu desemnarea constructorului pe cel mai dificil lot al Autostrăzii Unirii se finalizează o etapă foarte importantă, aceea a atribuirii contractelor pe secțiunea de munte a Autostrăzii A8. Rezultatul de astăzi reconfirmă angajamentul și determinarea echipei CNIR de a dezvolta infrastructură modernă și sustenabilă pentru a asigura conectivitatea între regiunile istorice ale României, creșterea siguranței rutiere și atragerea de noi investiții. Proiectul reprezintă o provocare tehnică pentru constructor, un consorțiu cu experiență solidă în execuția proiectelor majore de infrastructură”, a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
70% din lungimea lotului va fi prin tunel sau pe pasaje și viaducte
Lotul 2 B din A8, între Grințieș și Pipirig, este cel mai dificil lot al Autostrăzii Unirii, „un proiect de o complexitate tehnică ridicată, incluzând numeroase structuri, dar și volume semnificative de lucrări de consolidări și excavări”:
- 16 tuneluri (cel mai lung având 940 metri)
- 60 de poduri și viaducte, două dintre acestea cu peste 1.000 metri lungime (cel mai lung pod este cel peste râul Bistrița cu 1.275 metri)
- aprox. 20 de kilometri-lungimea pasajelor și a tunelurilor, reprezentând aproape 70 % din lungimea întregului lot
- 12,7 milioane mc de excavări. Materialul evacuat din șantier, care devine surplus, poate fi pus la dispoziția autorităților publice locale sau a oricăror alte autorități publice, cu titlu gratuit.
„Lotul 2 B care se desfășoară în județul Neamț include un nod rutier lângă Tulgheș (UAT Grințieș), conexiune cu lotul 2 A și o descărcare provizorie la Est, conexiune cu lotul 2 C (Pipirig-Vânători Neamț/Leghin) pentru a asigura funcționalitatea independentă”, transmite CNIR.
Stadiul tuturor tronsoanelor de pe Autostrada „Unirii” A8
Autostrada A8 are în total 11 tronsoane, în diferite stadii de implementare, iar la acest moment doar două sunt în lucru (cele din capetele montane, dinspre Tg. Mureș și dinspre Tg Neamț).
Tronsonul A8 de la Târgu Mureș la Miercurea Nirajului (24,4 km) este în prezent în faza de construire: firma din Turcia Nurol a semnat contractul în primăvara lui 2024, cu termen de finalizare sfârșitul anului 2026.
Mai departe, de la Sărățeni până la Leghin (județul Neamț), A8 a fost împărțită în cinci loturi montane, toate fiind scoase la licitație, iar unele deja contractate.
Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig-Leghin de pe Autostrada Unirii A 8 are o lungime de 135 kilometri și include cinci loturi :
- Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km.) – Contract atribuit UMB (1 mld euro)
- Lotul 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km.)
- Lotul 2 A Ditrău-Grințieș (37,9 km.) – Contract de 1,2 mld euro semnat cu UMB.
- Lotul 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km.)
- Lotul 2 C Pipirig – Leghin (19,3 km) – Contract gestionat de CNAIR – 535 milioane de euro – semnat cu UMB.
Mai departe, pe tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), în lungime de aproape 30 de km, contractul tot cu UMB a fost semnat la finalul lunii septembrie 2023, iar anul acesta au demarat primele lucrări.
De la Moțca (DN2) la Târgu Frumos a fost lansată licitația în ianuarie pentru un lot de 27 de km, estimat să coste circa 1,2 miliarde de euro.
Următorul tronson, Tg Frumos – Lețcani (la vest de Iași), a fost și el scos la licitație în februarie: 1 miliard de euro, pentru aproape 29 de kilometri de autostradă și 13 kilometri de drum de legătură.
Ultimul tronson, care va ocoli Iașiul și va ajunge la granița cu Republica Moldova până la noul Pod peste Prut de la Ungheni, a fost scos și el la licitație: 1,8 miliarde de euro pentru 33 de kilometri de autostradă cu opt tuneluri și trei noduri rutiere.

