Câți bani din surse externe au primit și cheltuit autoritățile R.Moldova în 2018 pentru drumuri
-
12 Mai 2019 15:40
În anul 2018, prin intermediul Bugetului de stat au fost prevăzute peste 1,33 miliarde lei cheltuieli capitale pentru executarea contractelor de lucrări de reconstrucție a drumurilor și servicii de supervizare, finantate din surse externe.
Potrivit Administrației de Stat a Drumurilor (ASD), ciată de Mold-Street.com, e vorba de cinci proiecte de investiții externe prevăzute în cadrul proiectelor „Susținerea Programului în sectorul drumurilor” și „Reabilitarea drumurilor locale”.
Lucrările bat pasul pe loc
Astfel din cele 1,33 miliarde lei, au fost executate mai puțin de jumătate - doar 557,2 milioane lei, sau 41,8% din planul de finanțare aprobat de Ministerul Finanțelor.
De exemplu în cadrul proiectului de reabilitarea drumurilor locale, finanțat de Asociația Internațională pentru Dezvoltare (conform unui acord din anul 2016), erau prevăzute cheltuieli capitale pentru contracte de lucrări și servicii de supervizare în valoare de 104,44 milioane lei, dar s-a reușit executarea unor lucrări de doar 13,74 milioane lei, adică ceva mai mult de 13%, ceea ce este o sumă foarte mică.
Din cele aproape 70 de milioane lei prevăzute pentru lucrări de îmbunătățire a drumului local L376 km 0+000 – 33+491 Cornești până la intersecția cu L405, s-a reușit folosirea doar a 3,3 milioane lei, adică mai puțin de 5%.
Asta chiar dacă contractul de executare a lucrărilor estimate la 112 milioane lei, a fost semnat încă pe 17 martie 2017 cu firmele Badprim SRL și Ecotehlider SRL, iar data lansării lucrărilor a fost stabilită pentru 2 mai 2017. La finele anului trecut însă contractul a fost reziliat pentru că s-a reușit executarea a doar 2% din lucrări. Companiile deținute de doi milionari, continuă să obțină contracte de sute de milioane lei de lucrări de întreținere și reparație a drumurilor.
Pentru lucrările de reconstrucție și serviciile de supervizare la drumul R1 Chisinau-Ungheni-Sculeni, în 2018 a fost prevăzută alocarea a circa 550 milioane lei, real însă s-a reușit asimilarea unei sume de 223 milioane lei sau aproximativ 40% din plan.
De notat că acest drum, la care lucrează companiile Evrascon din Azerbaijan și OHL din Cehia, urma să fie finalizat încă în anul 2016. După o serie de amânări și extinderi ale termenelor de executare se constată că drumul este gata în proporție de doar 60%.
Ultimul termen anunțat de autorități este finele acestui an, îndeplinirea căruia este puțin probabilă în condițiile în care lucrările au loc în ritm foarte lent.
În raportul său anual, Administrația de Stat a Drumurilor nu a explicat motivele tergiversării lucrărilor.