Calea Ferată a Moldovei a pierdut aproximativ un milion de pasageri

  • 26 Martie 2018 14:34
0%
00:00:00
00:00:00

Calea Ferată a Moldovei a pierdut într-un singur an aproximativ un milion de pasageri, înregistrând o diminuare de 30 la sută în comparație cu anul precedent, arată un raport de audit efectuat de Curtea de conturi, pentru anii 2015-2016. Auditorii au mai constatat o stare proastă a infrastructurii, punerea în circulație a unor garnituri vechi, fapt care s-a soldat și cu accidente feroviare, dar și un management ineficient al resurselor financiare și al bunurilor deținute. 

Întreprinderea de stat Calea Ferată a Moldovei continuă să se ghideze în activitatea sa de manuale elaborate în perioada sovietică, ce nu corespund bunelor practici și regulilor în domeniul feroviar, se arată în raportul Curții de Conturi.

Auditorii menționează starea proastă a infrastructurii feroviare și a garniturilor de tren, subliniind că sunt necesare investiții în valoare de 4,5 miliarde de lei. Însă, în perioada auditată, investițiile au fost de numai 4 la sută din necesar, fiind înregistrate 5 accidente feroviare. Totodată, prețurile biletelor nu acoperă cheltuielile reale, a scăzut drastic numărul pasagerilor și volumele mărfurilor transportate, potrivit raportoarei Ada Răilean.

Trenurile de pasageri renovate staționează din cauza defecțiunilor tehnice iar cele vechi sunt într-o stare deplorabilă. Infrastructura feroviară este critică și nu permite circulația trenurilor la o viteză mai sporită. Numai în anul 2016 numărul de călători a scăzut cu 30,9 procente sau un milion de pasageri, față de anul 2015.”

Unica activitate generatoare de venit este transportul de mărfuri în traficul internațional, pe când transportul local de mărfuri generează pierderi, se mai arată în raportul Curții. De asemenea, au fost luate împrumuturi de la bănci pentru achitarea salariilor și activitatea operațională a întreprinderii. Auditorii au mai constatat și achiziționarea traverselor de proastă calitate de la o uzină din Bălți la un preț dublu față de alți producători specializați.

Directorul Căii Ferate, Iurie Topală, a subliniat că în ultimii ani a fost aplicat un plan anti-criză, care s-ar fi soldat cu îmbunătățirea unor indicatori în 2017.

„Începând cu anul 2015 până în prezent, CFM activează cu maximă prudență și vigilență pentru îmbunătățirea situației economice. Recunoaștem că gestionare de către CFM a fondurilor publice trebuie îmbunătățită.”

Iurie Topală a mai spus că urmează să fie achiziționate locomotive noi, fiind anunțată o licitație publică în acest sens. De asemenea, la sfârșitul lunii martie va fi inaugurată o nouă cursă, cu un tren modernizat, pe ruta Chișinău-Odessa.

Auditorii au mai constatat că întreprinderea a avut de pierdut jumătate de milion de euro pentru că a tergiversat valorificarea unui împrumut acordat de BERD și BEI în 2015, în valoare de peste 100 de milioane de euro, destinat modernizării infrastructurii.

Anul trecut, Guvernul a adoptat o Concepție de reformare a întreprinderii ce presupune separarea serviciilor de transport de mărfuri, de pasageri și infrastructură.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Dor de izvor cu Maria Mocanu
Meteo Chișinău
3,24
Cer senin
Umiditate:60 %
Vint:1,03 m/s
Tue
0
Wed
1
Thu
4
Fri
4
Sat
3
Arhivă Radio Chișinău