BBC | Cercetători occidentali au încercat să demonstreze că ideologia prevalează asupra adevărului științific

• 06 Octombrie 2018 10:56

Trei oameni de știință occidentali au denaturat intenționat datele unor cercetări pentru a demonstra că ideologia în domeniul știinșelor sociale prevalează asupra adevărului științific, tranmite BBC. Ce trei oameni de știință notorii au recunoscut că pe parcursul unui an întreg au realizat un experiment social pe care l-au caracterizat ca fiind nu tocmai etic.

Pe durata acestui an, ei au scris, semnând cu nume inventate, o serie de articole pretins științifice lipsite de sens sau chiar absurde, axate pe probleme din diferite ramuri ale științelor sociale, pentru a demonstra faptul că ideologia în acest domeniu a început, de la un timp, să prevaleze asupra rațiunii.

Numele real al acestor oameni de știință este Peter Boghassian, Helen Pluckrose și James Lindsay. Ei au dezvăluit adevărul despre experimentul pe care l-au derulat, într-o scrisoare deschisă publicată în revista Areo.

Cele circa 20 lucrări pretins științifice, treceau cu succes procedura de control, fiind  tipărite de reviste științifice prestigioase. Iar unul dintre  cele mai aberante articole – despre faptul că sexul între câini în parcuri trebuiește cercetat în contextul culturii violului – chiar a fost distins cu un premiu special.

În fiecare din articole era înnaintată o teorie radical-sceptică, care condamna un anumit construct social (spre exemplu rolurile gender). Între timp, însăși lucrările erau total absurde, autorii le scriau intenționat cu o doză de umor, care permitea să fie luată sub semnul întrebării seriozitatea cercetării.

Din punct de vedere științific articolele erau sub nivelul oricărei critici. Teoriile înnaintate nu erau confirmate prin cifrele prezentate, uneori se indicau surse inexistente sau lucrările aceluiași autor fictiv ș.a.

De exemplu, în una din lucrări se propunea dresarea bărbaților la fel ca cea a câinilor. În alta se înainta ideea ca studenții albi să fie impuși să asculte lecțiile stând în auditorii înlănțuiți – ca pedeapsă pentru sistemul sclavagist adoptat de strămoși lor.

Fiind angajați ai sistemului universitar și membri ai comunității științifice, ei afirmă că în anumite domenii ale științelor sociale „un loc de cinste, (dacă nu chiar dominant), au început să-l ocupe lucrările științifice care au drept scop nu atât căutarea devărului științific, cât atenția pentru abuzuri și diverse manifestări ale nedreptății sociale”.

„Autorii unor astfel de lucrări tot mai des fac presiuni asupra studenților, administrației și colaboratorilor altor facultăți, impunîndu-i să-și exprime solidaritatea cu punctele lor de vedere. În același timp, aceste puncte de vedere nu corespund deloc adevărilui știinșific”, - afirmă autorii scrisorii deschise.

Deși consideră că vor fi sancționați pentru experimentul lor, avându-le de suferit cariera profesională, toți acești oameni de știință sunt de acord că experimentul lor și-a atins scopul. “Faptul că cercetările științifice părtinitoare vor continua să acorde influiență asupra învățământului, presei, politicii și culturii, ni se pare cu mult mai periculos, decât orice urmări, cu care ne-am putea confrunta personal” , - a afirmat James Lindsay.