Autoritățile confirmă partizanatul politic în mass media
-
17 Decembrie 2014 16:08
Majoritatea instituțiilor mass media au reflectat tendențios campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie, politica editorială fiind influențată de preferințele editorilor și ale patronilor.
În același timp autoritățile se declară neputincioase, menționând că nu pot influența comportamentul radiodifuzorilor, din cauza legislației imperfecte.
Majoritatea instituțiilor de presă din Republica Moldova nu au reflectat campania electorală corect și echidistant și, astfel, nu au oferit publicului informații relevante și complexe despre concurenți și despre programele acestora. Sunt concluziile finale ale celor trei ONG-uri de media, care au monitorizat comportamentul radiodifuzorilor în perioada 01 octombrie - 30 noiembrie.
În opinia experților, presa a dat dovadă de un pronunțat partizanat politic, favorizând masiv unul sau doi concurenți electorali. Majoritatea materialelor au fost conflictuale, prezentate dezechilibrat, cu o singură sursă, fără a fi respectat principiului egalității gender. Astfel în opinia directorului executiv al Asociației Presei Electronice, Ion Bunduchi, prestația presei în campania electorală poate fi calificată drept rebut profesional.
Faptul cum s-a comportat presa în această campanie înseamnă rebut profesional. Aceasta ar însemna că presa a oferit auditoriului sau beneficiarului de informație material alterat jurnalistic.
Președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Dinu Ciocan, a subscris concluziilor celor trei ONG-uri de media. În același timp el a declarat că CCA nu poate influența comportamentul radiodifuzorilor, din cauza legislației imperfecte.
S-a manipulat vădit și într-un mod intenționat. Avem posibilitatea doar de a monitoriza și, eventual, a sancționa. Nu avem alte pârghii. Pârghiile sunt și mai puține în cazul poturilor retransmise pe teritoriul R. Moldova.
Dovada partizanatului politic în presa moldovenească a fost confirmată și de deputata Corina Fusu, ex-membru al comisiei parlamentare cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media în fostul Legislativ.
Este foarte trist faptul că jurnalismul din Moldova a devenit unul de partizanat politic. Cine are mai multe posturi TV și de radio a avut o prezență mai mare. Este regretabil faptul că s-a admis o asemenea concentrare, pe care oficial nu o putem demonstra.
Cele trei ONG-uri din domeniul media – Asociația Presei Electronice, Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent – au monitorizat pe parcursul campaniei electorale 35 de instituții de presă. Este vorba de 12 posturi de televiziune, 5 posturi de radio, 10 portaluri on-line și 8 ziare.

