Andrei Spânu: Republica Moldova ar avea nevoie de trei miliarde de euro pentru modernizarea infrastructurii căilor ferate, investiții posibile doar cu susținerea Uniunii Europene

  • 15 Martie 15:16
Andrei Spânu: Republica Moldova ar avea nevoie de trei miliarde de euro pentru modernizarea infrastructurii căilor ferate, investiții posibile doar cu susținerea Uniunii Europene

Rep. Moldova ar avea nevoie de trei miliarde de euro pentru modernizarea infrastructurii căilor ferate, iar aceste investiții vor fi posibile doar cu susținerea Uniunii Europene, a declarat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu, în cadrul primei ediții a Forumului Feroviarilor, transmite Radio Chișinău.

Sectorul feroviar de mai mulți ani trece printr-o perioadă extrem de complicată marcată de datorii, lipsă de investiții, vagoanele la limita utilizării, a declarat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu, în cadrul unei conferinței de încheiere a primului Forum Feroviar, organizat în Rep. Moldova.

La acest forul, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a semnat cu Franța, prin Intermediul Agenției de Dezvoltare Franceze, un acord de intenție care constă în digitalizarea, oferirea de echipamente rulante și echipamente performante de mentenanță Căii Ferate din Moldova, a subliniat Andrei Spânu.

„A fost aprobat Codul Feroviar care va duce la atragerea investițiilor private în sector. Am început reabilitarea tronsonului Tighina-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești. Am identificat resurse pentru coridorul din nord – de la Vâlcineț, Ocnița, până la Căinari. În curând vom lansa licitația și pentru 150 km dintre cei mai uzați, care au limită de viteză. Vor începe să fie reabilitați cu bani UE”, a declat Andrei Spânu.

Forumul Feroviar a fost organizat de către Calea Ferată din Moldova, împreună cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Agenția Franceză pentru Dezvoltare. Prezent la eveniment, ambasadorul Franței la Chișinău, Paul Graham, a subliniat importanța  modernizării căilor ferate pentru integrarea Rep. Moldova în spațiul european. 

„Suntem încântați să semnăm astăzi acordul de intenție pentru a contribui la modernizarea infrastructurii printr-o asistență financiară și tehnică, cu acest ajutor fiind posibilă consolidarea sectorului căilor ferate din Rep. Moldova. Vom oferi suport pentru digitalizare, echipament tehnic și menținerea acestuia”, a subliniat ambasadorul Franței la Chișinău, Paul Graham.

Integrarea Rep. Moldova în Uniunea Europeană a început deja prin modernizarea infrastructurii, a subliniat în discursul său comisara europeană pentru transporturi, Adina Vălean. Ea a amintit că,  în premieră, R. Moldova, alături de Ucraina, a fost asociată Mecanismului pentru Integrarea Europei, cel mai mare fond pentru infrastructură al UE. Adică, Moldova poate lua bani, mai ales pentru cale ferată, din fondurile la care aveau acces numai statele membre ale Uniunii. Primii bani din acest mecanism au fost deja alocați Moldovei, pentru proiecte rutiere la frontiera cu România – Ungheni, Leușeni și Giurgiulești, a precizat Adina Vălean.

Primul Forum Feroviar a reunit instituții financiare internaționale, reprezentanți ai sectorului privat și companii feroviare de stat pentru a discuta despre modernizarea și dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar în Republica Moldova. 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Un pământ și două ceruri cu Ana Bantoș
Meteo Chișinău
22,24
Cer senin
Umiditate:33 %
Vint:4,63 m/s
Mon
15
Tue
15
Wed
14
Thu
17
Fri
17
Arhivă Radio Chișinău