Analiza comparativă a bunei guvernări pe ambele maluri ale Prutului

  • 09 Februarie 2016 12:17
Analiza comparativă a bunei guvernări pe ambele maluri ale Prutului

Proiectul ”Podul bunei guvernări” încurajează colaborarea bilaterală și transferul de bune practici între România și Republica Moldova prin monitorizarea gradului de implementarea a legislației în domenii prioritare precum accesul la informația de interes public și transparența administrativă.Primul pas a fost înfrățirea platformelor romaniacurata.ro…

Proiectul ”Podul bunei guvernări” încurajează colaborarea bilaterală și transferul de bune practici între România și Republica Moldova prin monitorizarea gradului de implementarea a legislației în domenii prioritare precum accesul la informația de interes public și transparența administrativă.

Primul pas a fost înfrățirea platformelor romaniacurata.ro și moldovacurata.md.

Alături de experți ai Societății Academice din România (care coordonează platforma Romania Curată), ai Academiei de Advocacy (promotor al Coaliției 52) și Asociației Presei Independente din Chișinău (coordonatoare a platformei Moldova Curată), voluntari de pe ambele maluri ale Prutului au colaborat la realizarea monitorizării felului în care legile privind liberul acces la informații publice (Legea 544/2001 - România și Legea 982/2000 - Republica Moldova) se respectă de la momentul în care instituțiile
și autoritățile statului au obligația depunerii rapoartelor de activitate. De aceea, metodologia folosită a fost comună ambelor maluri ale Prutului.

S-a verificat dacă rapoartele anuale de activitate există într-o parte vizibilă pe site-urile instituțiilor verificate: ministere, consilii județene/raionale, primării reședință de județ/raion.

De asemenea, s-a cercetat dacă respectivul conținut al acestor documente de natură a prezenta opiniei publice cum au cheltuit ele banii publici respectă prevederile legii (respectiv s-a verificat nu numai cantitatea, ci și calitatea rapoartelor).

Număr instituții și autorități ale căror rapoarte de activitate au fost verificate = total 189

România = 106, respectiv 18 ministere, 41 de consilii județene și 47 de primării ale municipiilor reședință de județ, inclusiv București și cele 6 sectoare.

Republica Moldova = 83, respectiv 16 ministere, 32 de consilii raionale și 35 de primării ale reședințelor de raion, plus Chișinău.

România – 30%, Moldova 9,9%

*În total, cele 106 instituții monitorizate din România ar fi trebuit să publice, în decurs de 14 ani, 1484 de rapoarte. Există numai 449, respectiv 30%. Dintre acestea, numai 227 (50,6% din totalul celor publicate și 15,3% din totalul care ar fi trebuit publicat), au respectat prevederile legale și în materie de conținut.

*Din anul 2003, cele 83 de instituții monitorizate din R. Moldova ar fi trebuit să publice 996 de rapoarte de activitate conforme cu legea. S-au publicat numai 99, ceea ce înseamnă că gradul general de conformitate cu legea este de 9,9% pe durata celor 12 ani de când Moldova a fost reorganizată administrativ în 32 de raioane.

* Din totalul de 2.480 de rapoarte de activitate care trebuiau făcute publice de instituțiile monitorizare de pe ambele maluri ale Prutului, s-au depus doar 548. România și R. Moldova au deci un procent comun de conformitate cu legea de 22%, ceea ce arată cât de mult mai au de evoluat în acest domeniu ambele țări.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Obiectiv, România!
Meteo Chișinău
30,52
Cer senin
Umiditate:16 %
Vint:3,6 m/s
Wed
16
Thu
8
Fri
9
Sat
9
Sun
5
Arhivă Radio Chișinău