Alegeri 2016: CEC a aprobat Regulamentul de reflectare a campaniei electorale în mass-media

  • 07 Septembrie 2016 00:15

Comisia Electorală Centrală a aprobat marți, 6 septembrie, Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie în mijloacele de informare în masă, transmite IPN.

Iurie Ciocan, membru al Comisiei, a declarat că, după alegerile din 2014, au fost operate mai multe modificări la Codul electoral, în mod special la prevederile cu privire la publicitatea electorală. Radiodifuzorii publici cu acoperire națională au obligația să ofere oricărui concurent electoral înregistrat câte cinci minute de emisie la televiziune și câte zece minute la radio pentru a-și prezenta programul electoral. Aceste minute sunt separate de timpii de antenă oferiți pentru dezbateri electorale și pentru publicitate electorală contra plată. Toate achitările se fac din fondul electoral.

O noutate este faptul că în cadrul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale cele două instituții publice – IPNA „Teleradio-Moldova” și compania „Teleradio-Găgăuzia” sunt obligate să ofere gratuit câte un minut pe zi fiecărui concurent electoral pentru a-și difuza spoturile. Până la introducerea modificărilor, concurenții electorali beneficiau doar de timpi de antenă contra plată.

Regulamentul prevede și modalitatea de organizare a dezbaterilor, responsabilitatea moderatorului, modul de invitare a candidaților. La fel, acesta stipulează drepturile și obligațiile participanților la dezbateri.

Cât ține de sondajele cu temă electorală, acestea nu vor putea fi publicate mai târziu de ultimele cinci zile până la alegeri. În cazul sondajelor efectuate și publicate în perioada admisă trebuie să se țină cont de mai multe criterii – publicarea eșantionului, a perioadei de colectare a datelor, a sursei de finanțare etc. De asemenea, este prevăzută obligația de a înștiința în prealabil Comisia Electorală Centrală cu referire la efectuarea sondajului.

„Noi suntem în drept să intervenim pe lângă instituțiile media, de comun acord cu colegii de la Consiliul Coordonator al Audiovizualului, pentru a stopa publicarea unui sondaj, în cazul în care nu sunt respectate aceste condiții”, a spus Iurie Ciocan, membru al Comisiei Electorale Centrale.

Cât ține de publicitatea în mediul virtual, aceasta se aliniază publicității în presa scrisă: trebuie create rubrici – electorala 2016, trebuie menționat – achitarea din fondul electoral etc. Aceleași reguli s-au stipulat și pentru organizarea dezbaterilor electorale online.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ascultă&Călătorește cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
24,24
Cer senin
Umiditate:25 %
Vint:6,69 m/s
Fri
18
Sat
14
Sun
15
Mon
18
Tue
19
Arhivă Radio Chișinău