Aeroporturile europene sunt „consternate” de controversa privind zborurile avioanelor goale
-
06 Ianuarie 2022 17:58
Companiile aeriene nu au niciun motiv pentru a efectua zboruri cu avioane goale în Europa doar pentru a-și conserva sloturile de decolare și aterizare pe aeroporturi, a afirmat joi ACI Europe, o organizație care reprezintă 500 de aeroporturi din 46 de țări europene și care se declară "consternată" de această controversă, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Legislația europeană obligă transportatorii aerieni să utilizeze cel puțin 80% din sloturile lor de decolare și aterizare pe aeroporturi, în caz contrar riscând să le piardă în următorul an. Însă aceste reguli, concepute pentru situații normale de trafic, au devenit imposibil de aplicat în contextul scăderii dramatice a cererii pentru bilete de avion ca urmare a pandemiei de coronavirus.
Începând din data de 28 martie 2021, companiile aeriene sunt obligate să utilizeze 50% din sloturile lor de decolare și aterizare pe aeroporturi, pentru a putea să și le păstreze, însă chiar și acest procent este considerat excesiv de sectorul aerian, care este încă într-o fază de convalescență, în special după apariția variantei Omicron care a provocat o nouă scădere a rezervărilor în această iarnă.
Carsten Spohr, directorul general de la Lufthansa, a avertizat la finele lunii decembrie că cea mai mare companie aeriană europeană va fi obligată să opereze 18.000 de zboruri suplimentare inutile în această iarnă numai pentru a-și conserva drepturile de decolare și aterizare.
"În pofida solicitărilor noastre pentru mai multă flexibilitate, UE a aprobat o regulă de utilizare a 50% din sloturi, clar nerealistă", a declarat miercuri un purtător de cuvânt de la Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA), care reprezintă majoritatea companiilor aeriene ale lumii.
În replică, ACI Europe a dat joi publicității un comunicat de presă în care precizează că transportatorii aerieni pot beneficia de scutiri și "sunt bine protejați împotriva incertitudinilor actuale", în special a variantei Omicron a coronavirusului, care a frânat rezervările de călătorii cu avionul.
De altfel, organizațiile care reprezintă aeroporturile au avut în ultimele luni schimburi aprinse de opinii cu IATA, în special cu privire la redevențele strânse de aeroporturi din partea companiilor aeriene pentru fiecare decolare și aterizare, în condițiile în care întregul sector se confruntă cu o situație financiară delicată.
ACI Europe și-a exprimat joi "consternarea cu privire la subiectul escaladării declarațiilor politice pe tema zborurilor goale" care lasă să se întrevadă "un scenariu de tip sfârșitul lumii... fără nicio legătură cu realitatea". ACI Europe a adăugat că susține punctul de vedere al Comisiei Europene, care pentru următorul sezon de vară vrea să majoreze pragul la 64% din sloturile de decolare și aterizare pe aeroporturi, și reamintește că transportatorii aerieni pot să își conserve sloturile prin invocarea clauzei de "neutilizare justificată". Această clauză acoperă "nu doar interdicțiile de călătorie propriu-zise ci și restricțiile de deplasare, măsurile de carantină sau izolare care afectează viabilitatea sau posibilitatea de a călători, sau cererea pe anumite legături", susține organizația care reprezintă aeroporturile europene.
ACI Europe reprezintă peste 500 de aeroporturi din numărul total de 740 de aeroporturi din Europa care au pasageri plătitori.