AAP: Precizări privind utilizarea e-facturii în cadrul achizițiilor publice

  • 25 Iunie 2021 16:47
AAP: Precizări privind utilizarea e-facturii în cadrul achizițiilor publice

Agenția Achiziții Publice a informat repetat despre modificările operate în Codul fiscal al Republicii Moldova nr.1163/1997, ce țin de modalitatea de documentare a livrărilor efectuate în cadrul achizițiilor publice, scrie Bizlaw.

Conform prevederilor  art.117 al.(12) din Codul fiscal, în redacția Legii nr.102 din 18.06.20, începând cu 1 ianuarie 2021, la efectuarea livrării impozabile în cadrul achizițiilor publice pe teritoriul țării, subiectul impozabil este obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile prezentului alineat nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicații electronice și serviciile comunale, scrie sursa citată.

Reieșind din prevederile enunțate mai sus, obligația de emitere a facturii fiscale în format electronic în adresa cumpărătorilor/beneficiarilor survine la respectarea următoarelor condiții:

  • bunurile/serviciile livrate reprezintă obiecte impozabile cu TVA;
  • bunurile/serviciile sînt livrate de către entitățile ce dețin statut de plătitor a taxei pe valoarea adăugată;
  • livrarea bunurilor/serviciilor are loc în cadrul achizițiilor publice, cadrul legal al cărora este prevăzut prin Legea nr.131/2015 privind achizițiile publice și Regulamentul achizițiilor publice de valoare mică, aprobat de Guvern prin Hotărîrea „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică” nr.665 din 27.05.2016;
  • livrarea bunurilor/serviciilor are loc începînd cu 1 ianuarie 2021 (indiferent de faptul în ce perioadă a fost încheiat contractul de achiziții publice).

Modul de creare, expediere și recepționare a facturilor/facturilor fiscale generate în Sistemul informațional automatizat de creare și circulație a facturilor și facturilor fiscale “e-Factura” (SIA e-Factura) între participanții la tranzacțiile economice documentate prin acestea este stabilit conform Regulamentului cu privire la sistemul informațional automatizat de creare și circulație a facturilor fiscale electronice "e-Factura", aprobat prin Ordinul Serviciului Fiscal de Stat  nr. 317 din 26.06.2020.

Furnizorii pot elibera factura fiscală electronică alegînd ciclul de viață scurt sau lung al acesteia. Ciclul lung presupune că factura fiscală electronică obține statutul "finisată" după semnarea acesteia cu semnătură electronică de către cumpărător. La emiterea facturii fiscale prin ciclul scurt ea obține statutul de "finisată" după semnarea acesteia cu cea de a doua semnătură a furnizorului.

Pentru a obține acces la serviciile fiscale electronice (www.servicii.fisc.md) ale Serviciului Fiscal de Stat este necesar de încheiat un acord de acces cu Centrul Tehnologii Informaționale în Finanțe.

De asemenea, pentru utilizarea sistemului ”e-Factura” utilizatorul urmează să dețină semnătura digitală, eliberată de un centru de certificare acreditat.

Neutilizarea facturii fiscale electronice va fi sancționată conform prevederilor Titlului V al Codului Fiscal.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Cadre sonore cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
22,24
Cer senin
Umiditate:53 %
Vint:4,12 m/s
Wed
16
Thu
8
Fri
8
Sat
9
Sun
8
Arhivă Radio Chișinău