A fost publicat raportul interimar GRECO pentru Republica Moldova
-
09 Februarie 2022 13:20
Instituția anticorupție a Consiliului Europei (GRECO) „a remarcat că, deși Parlamentul a ridicat imunitățile (parlamentarilor, n. r.) în toate cazurile (solicitate de procurori, n.r.) nu existau criterii clare și obiective care să ghideze procedura și deciziile parlamentare”, se specifică într-un raport interimar de evaluare a gradului în care Republica Moldova a îndeplinit cele 18 recomandări făcute în 2016, într-un alt raport de evaluare privind prevenirea corupției în ceea ce privește parlamentarii, judecătorii și procurorii, transmite IPN. Raportul, publicat astăzi, a fost adoptat pe 3 decembrie 2021.
„Autoritățile confirmă acum că imunitatea parlamentarilor continuă să fie ridicată în practică, la cererea procurorului general, dar indică că nu a existat nicio modificare în ceea ce privește adoptarea codului de reguli și proceduri parlamentare care urmează să includă o procedură de ridicare a imunității parlamentarilor. În septembrie 2021, 63 de parlamentari au înaintat o sesizare pentru a propune modificări constituționale menite să facă posibilă ridicarea imunității fără aprobarea prealabilă a Parlamentului atunci când parlamentarii au comis infracțiuni de corupție pasivă sau activă, abuz de putere, îmbogățire ilicită și infracțiuni de spălare de bani. Această sesizare a fost acceptată de Curtea Constituțională. Prin urmare, Legea pentru modificarea Constituției poate fi examinată de Parlament după 6 luni de la depunerea proiectului de lege”, precizează autorii raportului.
GRECO a încurajat autoritățile să adopte un cadru legal clar în ceea ce privește reducerea imunității parlamentare, inclusiv criterii obiective care ghidează procedura și deciziile parlamentare, ceea ce nu a fost făcut până acum.
Autoritățile Republicii Moldova nu au îndeplinit în totalitate nici recomandarea GRECO privind modificarea componenței Consiliului Superior al Magistraturii, în special prin anularea participării din oficiu a ministrului justiției și a procurorului general și prin permiterea unor profiluri mai diverse în rândul membrilor Consiliului, pe baza unor criterii de selecție obiective și măsurabile, și asigurarea faptului că membrii Consiliului atât judecători, cât și cei din societatea civilă, sunt aleși după o procedură echitabilă și transparentă. „GRECO încurajează autoritățile să adopte legislația ulterioară pentru definirea procedurii și condițiilor pentru alegerea, numirea și încetarea mandatului membrilor CSM”.
GRECO a constatat că autoritățile Republicii Moldova au îndeplinit parțial recomandarea „ca deciziile Consiliului Superior al Magistraturii să fie motivate adecvat și să facă obiectul controlului judiciar, atât pe fondul cauzei, cât și pe motive procedurale” și recomandarea privind „luarea unor măsuri adecvate, ținând seama în mod corespunzător de independența judiciară, pentru a evita numirea și promovarea în funcții judiciare a candidaților care prezintă riscuri de integritate”. De asemenea, nu a fost realizată în totalitate recomandarea GRECO privind „luarea de măsuri suplimentare pentru a se asigura examinarea cauzelor judecate fără întârzieri nejustificate și pentru a crește transparența și accesibilitatea informațiilor disponibile publicului privind activitatea judiciară”.
La capitolul „Prevenirea corupției în privința procurorilor”, GRECO constatat că Republica Moldova a implementat parțial recomandarea „să se ia măsuri adecvate pentru a se asigura că componența și funcționarea Consiliului Superior al Procurorilor sunt supuse garanțiilor adecvate de obiectivitate, imparțialitate și transparență” și recomandarea privind „luarea de măsuri suplimentare pentru a consolida obiectivitatea, eficiența și transparența cadrului legal și operațional pentru răspunderea disciplinară a procurorilor”.
GRECO a concluzionat că „ Republica Moldova a implementat în mod satisfăcător sau a tratat într-un mod satisfăcător doar șase dintre cele optsprezece recomandări cuprinse în Raportul de evaluare a rundei a patra. Dintre recomandările rămase, nouă au fost parțial implementate și trei nu au fost implementate”.