A fost descoperit cel mai vechi sistem planetar din Calea Lactee

• 28 Ianuarie 2015 09:07
A fost descoperit cel mai vechi sistem planetar din Calea Lactee

Un sistem planetar format în urmă cu 11,2 miliarde de ani, cel mai vechi cunoscut până în prezent în galaxia noastră, Calea Lactee, a fost descoperit cu ajutorul telescopului Kepler, potrivit unui studiu, notează Agerpres.

Botezat Kepler-444, sistemul se află la 117 ani-lumină de Pământ și este format dintr-o stea pitică portocalie — cu 25 % mai mică decât Soarele și, prin urmare, mai puțin caldă — în jurul căreia se rotesc cinci planete, al căror diametru variază între 0,4 și 0,7 din diametrul Terrei.

Toate planetele sunt foarte apropiate de astrul central, a explicat echipa internațională de cercetători care a făcut descoperirea, coordonată de Tiago Campante de la Universitatea din Birmingham (Marea Britanie). Cea mai depărtată planetă este Kepler-444f, care înconjoară soarele în 9,7 zile, iar cea mai apropiată, Kepler-444b, face acest lucru în numai 3,6 zile. Având în vedere aceste distanțe, rezultă că exoplanetele sunt mult mai calde decât Mercur, condiții în care pe ele nu poate exista viață.

Sistemul Kepler-444 s-a format în urmă cu 11,2 miliarde de ani, atunci când universul, care are 13,6 miliarde de ani, era încă relativ tânăr. Când au apărut Pământul și întregul nostru sistem solar, în urmă cu 4,5 miliarde de ani, Kepler-444 avea mai mulți ani decât are Terra în prezent.

'Această descoperire deschide calea către o mai bună înțelegere a procesului de formare a primelor planete din galaxie (...), ceea ce ne apropie de Graalul astronomilor, adică descoperirea unei exoplanete de aceeași mărime ca Pământul care să parcurgă într-un an orbita în jurul unei stele gemene cu Soarele nostru', a afirmat Daniel Huber, unul dintre coautorii studiului.