„Republica Moldova a fost ținta celei mai ample campanii de manipulare informațională din istoria sa”. Raport al Centrului pentru Comunicare Strategică și Contracararea Dezinformării

  • 14 Octombrie 13:40
„Republica Moldova a fost ținta celei mai ample campanii de manipulare informațională din istoria sa”. Raport al Centrului pentru Comunicare Strategică și Contracararea Dezinformării

Republica Moldova a fost ținta celei mai ample campanii de manipulare informațională din istoria sa, coordonată de serviciile secrete ruse, depășind ca amploare campaniile similare desfășurate în SUA, Franța sau Canada, potrivit unui raport al Centrului pentru Comunicare Strategică și Contracararea Dezinformării. Operațiunea a implicat peste 800 de site-uri false, rețele de propagandă industrializate, deepfake-uri create cu inteligență artificială, sondaje false și atacuri cibernetice asupra instituțiilor de stat.

Monitorizarea realizată în perioada mai-septembrie 2025,  a dezvăluit că obiectivul real al Kremlinului nu era doar influențarea alegerilor din 28 septembrie, ci erodarea sistemului democratic în ansamblu prin slăbirea încrederii în instituții și crearea unui ecosistem informațional alternativ care să normalizeze narațiunile pro-ruse.

Operațiunile ruse au implicat infrastructuri media de tip proxy, precum rețelele Pravda și Blocknot, care au publicat zilnic mii de articole cu narațiuni anti-europene și anti-democratice. În paralel, Rusia a exploatat aplicații mobile precum HaiTV și MD24 pentru a introduce conținut manipulator direct în casele cetățenilor, ocolind restricțiile impuse televiziunilor pro-Kremlin.

Aceste operațiuni au fost completate de o rețea subregională, CopyCup, coordonată de structuri afiliate serviciilor secrete ruse (GRU). Rețeaua a operat peste 250 de domenii cu extensiile „.md” și „.ro”, distribuind conținut manipulat prin inteligență artificială, deepfake-uri și prezentarea materialelor fabricate ca provenind din surse internaționale.

Raportul STRATCOM arată și cum a fost folosită pe scară largă tactica de „spălare informațională”,  manipularea pornind de pe site-uri obscure și ajungând, ulterior, pe platforme credibile.

Platformele au folosit abuziv logo-urile unor publicații credibile, precum Euronews, BBC, Bellingcat sau DW. Raportul a dezvăluit că operațiunea „Matryoshka” a folosit inteligența artificială și deepfake-urile pentru a manipula spațiul informațional al Rep. Moldova, o campanie activă încă din 2023 și tot mai agresivă în 2025. Au fost răspândite falsuri, precum un decret prezidențial în germană cu logo-ul „realitatea.md” și clipuri video trucate cu declarații atribuite președintelui CEC, dar și sondaje false pentru colectarea de date despre profilul alegătorilor pe servere rusești.

Pe platforma socială TikTok au fost identificate peste 1.300 de conturi inautentice, responsabile pentru milioane de interacțiuni menite să inducă ideea unui curent majoritar anti-european în Rep. Moldova. În ziua alegerilor din 28 septembrie, Facebook a fost invadat de peste 150 de conturi și materiale false cu activitate intensă. Doar 26 de reclame plătite au adunat peste 1,3 milioane de interacțiuni în câteva ore.

Deși alegerile din 28 septembrie au reflectat alegerea democratică a cetățenilor, raportul atrage atenția că amenințarea externă rămâne structurală. Protejarea instituțiilor și a proceselor democratice necesită un răspuns coordonat și rapid din partea statului și a partenerilor internaționali.

Tags

Alte Noutati

LIVE: La minut
Meteo Chișinău
13,29
Câțiva nori
Umiditate:60 %
Vint:5,66 m/s
Wed
8
Thu
11
Fri
10
Sat
12
Sun
8
Arhivă Radio Chișinău