„e-Factura” - destinație, avantaje, mod de utilizare

  • 27 Februarie 2014 15:16
„e-Factura” - destinație, avantaje, mod de utilizare

„e-Factura” - un nou serviciu electronic pentru agenți economici furnizori, transportatori și beneficiari de bunuri și servicii.

Acest serviciu a fost elaborat în contextul activităților de „e-Transformare a Guvernului Republicii Moldova” și face parte din setul serviciilor electronice fiscale. Ideea de bază a proiectului s-a centrat pe modernizarea mecanismului existent de livrare și evidență a facturilor și facturilor fiscale, simplificând pe această cale interacțiunea agenților economici cu Serviciul Fiscal de Stat.

Grație noului serviciu subiecții tranzacției facturate vor putea emite și expedia on-line facturi și facturi fiscale, fără a se mai deplasa la organul fiscal în vederea comandării lor. „e-Factura” va spori operativitatea circulației acestor documente de la furnizor la cumpărător, va diminua nivelul corupției și contrafacerii sau pierderii facturilor eliberate. Adițional, utilizarea acestui serviciu va permite agenților economici să economisească resursele alocate pentru achiziționarea și evidența facturilor și facturilor fiscale. Serviciul electronic este găzduit de platforma securizată „MCloud”, iar la elaborarea lui au fost luate în calcul normele de securitate a datelor confidențializate. Astfel, integritatea și protecția informațiilor cu caracter confidențial transmise prin internet cu ajutorul „e-Facturii” se garantează. totodată acest sistem informațional este conceput ca un serviciu protejat și securizat din punct de vedere al scurgerii informației sau a accesului necondiționat la biroul electronic al agentului economic. Deci, o dată cu implementarea sistemului au fost utilizate și soluții de protecție a bazei de date împotriva unor atacuri orientate spre deteriorarea sau accesarea informației cu caracter personal. Aceste sisteme soluții au ca scop nu numai asigurarea protecției accesului necondiționat, dar și monitorizarea permanentă a operațiunilor care au loc pe acest server.

Avantajul principal al „e-Facturii” constă în faptul că, eventual fiecare agent economic va putea emite și livra singur facturile (pentru livrările neimpozabile cu TVA) sau facturile fiscale, fără a le comanda preventiv de la SFS. În acest mod, orice agent economic odată înregistrat în sistemul „e-Factura” va obține acces și va folosi în exclusivitate factura electronică. Suplimentar, serviciul menționat va efectua validarea conținutului facturilor fiscale electronice privind corectitudinea perfectării (prin livrarea datelor de identificare corecte aferente subiecților facturii, efectuarea automatizată a calculelor de total cu TVA și fără TVA, cotei TVA etc.) și minimizarea riscurilor aferente tranzacției. Mai mult ca atât, sistemul nominalizat reduce cheltuielile suportate pentru procurarea formularelor acestor documente pe suport de hârtie; cheltuielile legate de întreținerea personalului responsabil de completarea facturilor sau facturilor fiscale; cheltuielile legate de păstrarea facturilor - arhivare, depozitare.

De remarcat că în procesul administrării fiscale a tranzacțiilor vizate, Serviciul Fiscal are unele împuterniciri și drepturi stabilite. Astfel, datele introduse în sistem, aflîndu-se în biroul electronic al contribuabilului se află în același timp și pe serverul aplicației. Prin urmare, inspectorii fiscali care sunt implicați în procesul dat vor avea acces la informațiile respective în regim de vizualizare, fără posibilitatea modificare a acestora. fiind un lucru firesc, deoarece același acces îl au și astăzi inspectorii fiscali, efectuînd un control al agentului economic, solicitînd aceeași informație. În viitor, respectiva funcționalitate a serviciului va determina organizarea controalelor de la distanță de către funcționarii SFS.

Adică, presupune realizarea unor controale camerale din moment cînd nu va mai fi nevoie ca inspectorul să se deplaseze la oficiul agentului economic pentru efectuarea unui control fiscal privind aspectele ce țin de facturi/facturi fiscale.

Serviciul „e-Factura” este disponibil pe pagina web servicii.fisc.md și poate fi utilizat doar după semnarea acordului de conectare la serviciile electronice fiscale. Posesorii semnăturilor electronice au acces automat la serviciu. În continuare Vă oferim un ghid practic ce reflectă toate etapele necesare de parcurs în exploatarea sistemului.

Pentru a vizualiza etapele de înregistrare și utilizare a SIA „e-Factura” urmați link-ul:
http://fsi.md/Press_Releases_List.aspx?id=752 sau
http://servicii.fisc.md/Press_Releases_List.aspx?id=795.

Exploatarea experimentală a serviciului va avea loc în perioada iunie-decembrie curent și prevede eliminarea neconformităților depistate în faza pilot, ajustarea amplă la sistemele de contabilitate corporativă a companiilor și adaptarea cadrului metodologic la aceste modificări. Etapa finală - de lansare în exploatare este planificată pentru începutul anului 2015 și își propune să extindă segmentul utilizatorilor serviciului, prin includerea tuturor contribuabililor care fac obiectul livrărilor pe bază de factură sau factură fiscală. Instruirea agenților economici va fi realizată la seminarele instructive desfășurate de specialiștii Î.S. „Fiscservinform”.

Pentru informații suplimentare privind SIA „e-Factura” accesați portalul www.servicii.fisc.md sau apelați cu încredere Centrul de Asistență și Contact al Î.S. „Fiscservinform”, la numărul de telefon (022) 822-222.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Dor de izvor cu Maria Mocanu
Meteo Chișinău
20,24
Cer senin
Umiditate:37 %
Vint:5,14 m/s
Sat
12
Sun
14
Mon
16
Tue
18
Wed
16
Arhivă Radio Chișinău